Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: 250 kilometer i timmen räcker för tågen

Mest vägar för Västmanland

Annons

Hur blir det med pendling och regionaltåg?

​Trafikverkets plan för 2018-2029 har fått mest uppmärksamhet för att snabbtågen inte blir riktigt lika snabba som tidigare förespeglats. I stället för upp till 320 kilometer i timmen nöjer sig Trafikverket med att föreslå 250 km/tim.

Det finns flera goda argument för Trafikverkets linje. Det skulle bli mycket dyrare att bygga rälsen till de supersnabba tågen och underhållskostnaderna blir högre. De skulle ändå dröja lång tid innan hela banan färdigställts och det skulle innan dess inte vara någon större poäng att köra upp till 320 km/tim.

Restidsvinsten blir inte mer än 15-18 minuter för Stockholm-Göteborg och 22-24 minuter för Stockholm-Malmö. Det är svårt att få supersnabbtåg samhällsekonomiskt lönsamma i ett med såpass glesbefolkat land som Sverige. Vi får hoppas att politikerna lyssnar på Trafikverket och avstår från de ekonomiskt riskabla supersnabbtågen.

Det finns gott om andra ställen att satsa pengarna. En snabbare tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo kunde vara bra för Västerås och hela Västmanland, och den frågan utreds vidare. Västmanland får mest vägar den här gången. Det blir äntligen motorväg på E18 mellan Köping och Västjädra. Statistik och anekdotisk erfarenhet visar att det ofta är olyckor och avstängningar på den sträckan.

En tidigare arbetskamrat som åkte där varje morgon kom då och då sent på grund av trafikproblem. Så nog behövs den motorvägsutbyggnaden. Även vägsträckorna Sala-Heby och Västjädra-Kvicksund får bättre standard.

De ytterligare två spåren Tomteboda-Kallhäll byggs färdigt under planperioden, vilket förbättrar tågförbindelserna till Stockholm. Men några andra förbättringar för tågen finns inte med.

Så politikerna får fortsätta att som första steg försöka få fram dubbelspåren Brattheden-Ramnäs. Det skulle leda till bättre turtäthet på Bergslagspendeln. De borde också i närtid driva krav på dubbelspår och ny sträckning vid Folkesta i Sörmland.

För jämfört med de stora planerna på ny järnvägssträckning kan det snabbare förbättra restid och turtäthet mellan Västerås och Eskilstuna.

Mer läsning

Annons