Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Bättre med reseavdrag efter avstånd

Dagens reseavdrag inbjuder till fusk

Annons

Kan ändrat reseavdrag göra att fler  kombinerar  bil- och tågresande?

Landsbygdskommitténs förslag om att på flytta ut 10 000 arbeten vid statliga myndigheter från Stockholmsområdet under 5-7 år har väckt uppmärksamhet och kritik. Det är dock knappast någon som tror att de här jobben i sig ska skapa tillväxt och framtidstro.

Det kan bara nya företag och lokala initiativ göra. Däremot kan statliga arbeten ge ökad stabilitet på arbetsmarknaden och som kommittén framhåller har statliga myndigheter dragit sig tillbaka från många mindre orter.

Lokalkontor, domstolar med mera har lagts ned. Telia framstår långt ifrån som något föredöme när det gäller service på mindre orter och landsbygd. Därför kan det vara rimligt att ta ansvar för att skapa nya statliga arbeten utanför Stockholmsområdet.

Kommittén förslog också att reseavdragen skulle göras om från att som nu bygga på tidsvinst och färdsätt till att bara bygga på avstånd. Det är ett bra förslag.

Bakgrunden är att dagens system är svårt att kontrollera och närmast inbjuder till fusk. Kommittén beräknar att staten går miste om minst 1,4 miljarder kronor om året i felaktiga utbetalningar.

Kommittén vill använda pengar från ett förändrat reseavdrag till andra satsningar för att gynna landsbygder. Danmark och Norge har redan reseavdrag som bygger på avstånd.

Det är dock inte första gången förslaget dyker upp och hittills har inget hänt. Reseavdrag som bygger på avstånd gynnar dem som kan samåka eller resa med buss eller tåg hela eller delar av vägen. Flera regeringar har också balanserat bensinskattehöjningar (impopulärt) med höjda bilresavdrag.

Därför går det att framställa förslaget som dåligt för glesbygden. Men så behöver det inte bli.

Det är bättre med ett enkelt system än ett krångligt som inbjuder till fusk. Ändrade reseavdrag skulle göra det mer lockande att samåka eller att ta buss eller tåg delar av vägen till jobbet.

Det kan göra det möjligt att fortsatt bo och bygga där det inte finns kollektivtrafik utanför huset. Kombinerat med bättre infartsparkeringar kunde ett ändrat reseavdrag ge mindre fusk och färre bilar i centrala städer. Därför bör det införas.

Läs också: Katarina Östholm: Landsbygden är ett demokratiskt haveri – och en krutdurk som kan explodera

Mer läsning

Annons