Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Bra att EU låter Västerås flygplats vara i fred

Flygplatsens framtid bör beslutas lokalt

Annons

EU lägger sig inte i det kommunala stödet till Västerås flygplats

EU-kommissionen har beslutat att stat och kommun får stödja mindre flygplatser utan att få ett godkännande på förhand. Kravet är att flygplatserna ska ha mindre än 200 000 passagerare per år, och det gör att Västerås flygplats kan få fortsatt stöd av skattebetalarna i Västerås.

I Sverige handlar det om att 30 regionala flygplatser kan få stöd utan att blanda in EU. Det var ett klokt beslut av kommissionären Margarete Vestager. EU måste rimligen ha viktigare uppgifter att satsa tid och resurser på än att avgöra om några tiotals miljoner kronor i stöd till flygplatser ska tillåtas eller stoppas.

Enligt hemsidan hade Västerås flygplats 2016 144 666 passagerare. Så här kan finnas en inbyggd motsättning. Lyckas flygplatsen öka antalet passagerare med en dryg tredjedel kan tillstånd från EU åter krävas. Men för tillfället håller EU tassarna borta. Stödet till Västerås flygplats är en lokal stridsfråga, med många inlägg på insändar- och debattsidan.

Senast i går svarade flygplatsstyrelsens ordförande Ulla Persson på hård kritik från Jesper Brandberg (L). L och MP har lämnat styrelsen.

Partierna har olika åsikter om, och i så fall hur mycket, skattebetalarna ska bidra med. Underskotten har blivit större än beräknat, vilket har gjort att skattebidragen blivit större. Stat eller region kunde gärna bidra, nu är det bara skattebetalarna i Västerås som får ställa upp.

Så frågan om stödet till flygplatsen lär inte försvinna från lokalpolitiken, utan kommer antagligen att vara viktig i nästa kommunala valrörelse. Då är det bra att frågan kan bestämmas lokalt och att tolkningen av EU-regler inte trasslar till det och ökar osäkerheten.

Läs även: Flygtrafiken till Helsingfors granskas

Mer läsning

Annons