Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: EU sväljer mygg och silar kameler om alkohol

Gårdsförsäljning hotar Systembolaget

Annons

Blir Systembolaget kvar om gårdsförsäljning tillåts?

Systembolaget har publicerat en helsidesannons mot förslaget att tillåta gårdsförsäljning av alkoholdrycker, något som Moderaterna vill ha försöksverksamhet med i Västmanland. Det går att ha kritiska synpunkter på att ett statligt monopol på detta sätt går in och aktivt påverkar debatten om det egna försäljningsmonopolet.

I sak är dock argumenten värda att ta på allvar. Mycket talar för att EU-reglerna gör att även en begränsad gårdsförsäljning skulle äventyra Systembolagets monopol, trots att monopolet har stöd av en klar riksdagsmajoritet.

Eftersom monopolet bara tillåts så länge alla distributörer behandlas lika skulle det inte vara tillåtet att låta svenska lantbrukare sälja alkohol samtidigt som andra hindras från att sälja i Sverige. I praktiken skulle Systembolagets monopol på inhemsk alkoholförsäljning upphöra.

EU-medlemskapet är angeläget av många skäl, men just när det gäller alkoholpolitiken ställer det till trassel. De nordiska länderna utom Danmark har av tradition en mer restriktiv syn på alkoholförsäljning, och har genom politiska beslut velat hålla vinstintressen och aktiv marknadsföring borta. i andra länder ses alkoholdrycker som en vara, med privata aktörer där konkurrens med lockpriser förekommer.

Sverige har av EU tvingats radikalt höja införselkvoten för alkohol. Nu är "referensnivån" 10 liter sprit, 20 liter starkvin 90 liter vin och 110 liter öl.

Det har givit upphov till "inköpsresor", ökad införsel och lättare att langa. EU har också gjort att det tidigare förbudet mot alkoholreklam fick avskaffas.

Genom beslut i EU-domstolen har det blivit möjligt att beställa alkoholdrycker via nätet, som distribueras direkt hem. Sverige har, till skillnad från Finland och Norge, dessutom tillåtit företag att agera som mellanhänder mellan köpare och säljare.

Allt detta har undergrävt Systembolagets monopol eller hindrat Sverige från att genom demokratiska beslut i landet bestämma hur alkoholskadorna ska minskas. Anhängarna av försäljningsmonopolet har beklagat besluten som EU har tvingat på Sverige, medan de har uppskattats av många som driver opinion för en mindre restriktiv alkoholpolitik och för att avskaffa det statliga försäljningsmonopolet för alkoholdrycker.

Nu är det omvända roller. Monopolförsvararna varnar för att EU-regler gör att gårdsförsäljning inte är förenligt med ett fortsatt försäljningsmonopol. Anhängarna av gårdsförsäljning hävdar däremot att Systembolaget inte är hotat.

Det vore bättre om svenska politiker och väljare hade större frihet att själva utforma alkoholpolitiken. Poängen med monopolet är att hålla marknad och vinstintressen borta från en vara där det har ett egenvärde att kontrollera och hålla nere konsumtionen. Det talar mot att tillåta gårdsförsäljning, där säljarna kommer att ha intresse av att sälja så mycket som möjligt.

Men det skulle inte handla om någon stor försäljning. Gårdsförsäljning, om den kontrolleras ordentligt, framstår därför som ett mindre hot mot en restriktiv alkoholpolitik än generösa införselregler och rätt att handla alkoholvaror på nätet.

Men nu är det som det är. Då bör vi undvika att utmana EU-regler genom att tillåta gårdsförsäljning.

Mer läsning

Annons