Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Flygskatt inget aprilskämt

Annons

Konstigt om flygplatser ska försöka minska flygandet

Bör vi flyga mindre?Foto: VLT:s arkiv

Det finns två sätt att bli lurad 1 april. Att gå på ett aprilskämt eller att, som det visar sig felaktigt, tro att en nyhet eller utspel är ett aprilskämt. Jag får erkänna att jag blev "lurad" på det senare sättet.

Hörde på radio nyheten att Miljöpartiet krävde att statliga Swedavia, som äger och driver flygplatser, ska få ett uppdrag liknande Systembolagets. De skulle sträva efter att minska flygandet liksom Systembolaget har i uppdrag att minska drickandet av alkoholhaltiga drycker. Vidare skulle alla flygannonser innehålla uppgifter om klimatpåverkan, på samma sätt som alkoholreklam varnar för alkoholens skadeverkningar.

Det här med Systembolaget låter långsökt, det är nog ett aprilskämt tänkte jag. Lika "lurad" hade en erfaren tidigare L-politiker, som jag träffade på Stockholms central, blivit.

Men det var inget skämt. Miljöpartiet passade på, eftersom flygskatten infördes 1 april, att berömma införandet och att komma med nya krav. Däremot var det ett aprilskämt att godis skulle börja säljas på Systembolaget.

Flygets klimatpåverkan är definitivt inget aprilskämt, och flygandet ser ut fortsätta att öka. Så prognosen är nog, som det blev med trängselskatten i Stockholm, att flygskatten blir kvar även om det blir en borgerlig regering.

Så prognosen är nog, som det blev med trängselskatten i Stockholm, att flygskatten blir kvar även om det blir en borgerlig regering.

Däremot verkar det ändå märkligt att uppdra att flygplatsbolag att verka för mindre flygande. Särskilt märkligt skulle det bli med något liknande här i Västerås, där det besvärande stora underskottet beror på att för få flygbolag och passagerare väljer att flyga från Västerås.

Bakgrunden till varningarna på alkoholannonser är att alkoholreklam var förbjudet, men EU-inträdet gjorde att förbudet ansågs olagligt.

Bakgrunden till varningarna på alkoholannonser är att alkoholreklam var förbjudet, men EU-inträdet gjorde att förbudet ansågs olagligt. Varningstexterna kom som någon sorts ersättning för det totalförbud en riksdagsmajoritet egentligen stod bakom.

Men det kan vara lätt att, som MP här, vilja använda ett ursprungligt undantag på fler ställen. Undantag bör dock förbli undantag. Statligt bestämd varningstext i samband med reklam bör för det mesta undvikas.

Mer läsning

Annons