Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Miljözon för Miljöpartiet

Annons

Dieselbilar blir fråga i kommunalval?

Numera miljöbov.

Miljöpartiet har det inte lätt. Låga opinionssiffror och hälften av medlemmarna har försvunnit under mandatperioden.

De bortfallande medlemmarna kan vara en förklaring till att partiet enligt mätningar syns mindre på sociala medier. Det brukar vara mindre lockande att agera och stödja ett parti i motvind.

I några frågor har Miljöpartiet dock haft framgångar. Det blir en flygskatt och nu ska kommuner ges rätt att införa miljözoner där bilar som överskrider utsläppsgränserna kan förbjudas.

Från 2020 kan bara bensin- och dieselbilar som uppfyller EU-kraven på nya bilar från 2009 köras i miljözonerna, och från 2022 bara dieselbilar som klarar EU:s nybilskrav från 2014.

Det är inte lätt att vara bilägare. Dieselbilar ansågs bättre för klimatet för att de släppte ut mindre koldioxid än bensinbilar. Men nu är utsläpp av kvävedioxider i skottgluggen, och då är dieselbilar sämre. Luftföroreningarna ger sämre hälsa, inte minst för barn.

Trist för den som trodde sig göra ett hyfsat miljöval att nu pekas ut som miljöbov,

Andrahandsmarknaden för dieselbilar ser ut att ha påverkats negativt, och detta redan innan förslaget kom. Trist för den som trodde sig göra ett hyfsat miljöval att nu pekas ut som miljöbov, och kanske stoppas från att köra i delar av större städer och få mindre betalt om dieselbilen säljs.

Kommunerna måste dock inte införa miljözoner, de får den möjligheten.

Kommunerna måste dock inte införa miljözoner, de får den möjligheten. Och det lär främst handla om de riktigt stora städerna. Västerås vill visserligen bli en storstad och visserligen börjar biltrafiken redan få "storstadsproblem" med bilköer och hårt belastat vägnät, men det vore ändå att ta i att ha förbudszoner i den centrala staden. Och i varje fall ingen höjdare för den redan pressade cityhandeln.

För de flesta dieselbilägare, de som inte kör ofta i storstädernas innerstäder, blir resultatet inte så dramatiskt. Men det borde kunna bli en viktig fråga i kommunalvalen i storstäderna och fler lokala stridsfrågor piggar upp. Men räddas Miljöpartiet av att det går att förbjuda bilar på fler ställen?

Mer läsning

Annons