Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Se upp när diktaturen Kina vill bygga svensknorsk järnväg

Annons

Partistaten vill satsa 170 miljarder kronor

Kinesiskt höghastighetståg.Foto: AP

Region Västmanland är med och verkar för en snabbare järnväg mellan Stockholm och Oslo. Den skulle gå via Västerås och få ned restiden till under tre timmar. Det handlar dock inte om höghastighetståg, utan om att använda dagens räls och ha tåg som kan köra 200-250 km/tim. Det beräknas kosta 55 miljarder kronor, mindre dyrt än höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

Anhängarna av höghastighetståg talar nu om att låna till investeringarna så att de inte ska konkurrera med andra angelägna järnvägsprojekt. Nu finns det även en liknande joker om Stockholm-Oslo. Den kinesiska staten ska vara intresserad av att bekosta en höghastighetsbana (250-320 km/tim) mellan Stockholm och Oslo. Den skulle få ned restiden till 2 tim 40 min och kosta 170 miljarder kronor. Över 100 miljarder mer för 15-20 minuters snabbare restid!

Över 100 miljarder mer för 15-20 minuters snabbare restid!

Verkar väl dyrt, men poängen är att kineserna skulle betala. Så det blir inga eller mindre kostnader för andra. Norska politiker är intresserade, liksom svenska lokalpolitiker. Kina sägs vilja bygga en ny "sidenväg" för att öka handeln.

Projektidén väcker flera besvärliga frågor. Kina är på väg att bli världens största ekonomi, och en allt viktigare handelspartner. Det finns redan kinesiska pengar i företag som Volvo. Ökad handel kan vara ett sätt att öka mänskliga kontakter och minska risker för konflikter.

Men det handlar också om ett land som har låtit ekonomin bli friare, men diktaturen och kommunistpartiets maktmonopol består. Under president Xi Jinping skärps förtrycket och kontrollstaten, den svenske medborgaren och bokförläggaren Gui Minhai har rövats bort, fängslats och framträtt på ett sätt som för tankarna till kommunistiska skådeprocesser.

Att en sådan regim skulle satsa 170 miljarder utan att ställa villkor är minst sagt svårt att tro.

Att en sådan regim skulle satsa 170 miljarder utan att ställa villkor är minst sagt svårt att tro. Kineserna vill enligt DN samarbeta med "alla slags bolag om de är vänligt sinnade". Nyligen stoppades planer på en kinesiskt ägd djuphamn i Lysekil efter protester. Nog verkar det riskabelt att låta en världsmakt och diktatur satsa så mycket pengar i en viktig järnvägsförbindelse.

Läs mer:

SJ letar leverantör för Sveriges snabbaste tåg

Debatt: Satsa på magnettåg

Mer läsning

Annons