Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Styrelsen behöver bytas ut

Angår flygplatsen bara Västerås?

Annons

Revisorerna riktar hård kritik mot styrelsen för Västerås flygplats

Det talas mycket om en nystart för Västerås flygplats. Och låt oss hoppas på det.Men än är det gott om surdeg kvar. Som framgått på nyhetsplats blev underskottet för 2016 hela 64 miljoner kronor.

Under större delen av 2016 då Nya Västerås Flygplats AB var bildat, var nettoomsättningen knappt 18 miljoner och rörelsens kostnader drygt 70 miljoner kronor. Bidraget från skattebetalarna i Västerås på knappt 55 miljoner kronor jämnade ut resultatet. Så det finns mycket att ta igen.

En stor del de extra stora förlusterna kom från avtalet med Nextjet. Här vill revisorerna inte bevilja tidigare vd Anders Gärdström och de styrelsemedlemmar som var med om det beslutet ansvarsfrihet. Underlaget var otillräckligt, och det borde styrelsemedlemmarna ha insett och de borde ha agerat.

Flera av de ansvariga styrelsemedlemmarna har redan avgått. Ordföranden Lena Söderberg (S) avgick och i praktiken handlade det med all sannolikhet om att hon hade förbrukat partiets förtroende. Vice ordföranden James Harrison (M) avgick av tidsskäl, Kristina Grönvalls Bengtsson (då L) har lämnat både flygplatsstyrelsen och partiet.

Kvar är Håkan Wahlström (C) samt Håkan Wretljung (MP), den senare hade "oturen" att som suppleant få tjänstgöra vid det aktuella sammanträdet.

Lekmannarevisorerna "bedömer sammantaget att styrelsens arbete inte har varit ändamålsenligt under 2016". Det kan därför vara skäl att göra en nystart och byta ut alla i styrelsen som är kvar sedan tidigare styrelsen. Vidare borde den envetne debattören Ulf Hedman få svar på sina frågor om tidigare vd Anders Gärdströms roll och villkor.

Sedan återstår frågan varför flygplatsen bara ses som en angelägenhet för Västerås och den kommunens skattebetalare. Det har inte gått att få fler att ställa upp.

Andra regionala flygplatser kan få bredare stöd. I Örebro är flera kommuner och regionen delägare. I längden blir det svårt för Västerås flygplats om inga fler än västeråsarna ska vara med och ta ekonomiskt ansvar.

Mer läsning

Annons