Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Vill Hallstahammar förlora tågen?

Orealistiskt höja järnvägsbron vid Borgåsund

Annons

Hur går det med tågen Kolbäck-Kvicksund om det ska bli ökad seglingshöjd?Tåg Västerås-Eskilstuna

Har med förvåning noterat regionstyrelsens (före detta landstingsstyrelsens) beslut om att kunna satsa upp till 75 miljoner kronor på att höja seglingshöjden från 2,5 till 4 meter under bron när E18 mellan Västjädra och Köping blir motorväg.

Tanken är att fler turister ska kunna använda Strömsholms kanal. Det är en lovvärd målsättning, men flera har påpekat att det finns fler broar med låg seglingshöjd som hindrar båttrafiken

Jag dagspendlar med ­tåget från Kvicksund till Västerås och passerar då tågbron vid Borgåsund. Går det att höja järnvägsbron? Knappast, det är svårt att få tåg, särskilt godståg, att klara upp- och nedförsbackar.

Så det enda realistiska för att öka seglingshöjden lär vara att lägga ned järnvägen mellan Kolbäck och Kvicksund. Sådana förslag har också dykt upp.

Trafikverket lade fram ett förslag där järnvägen i stället drogs med dubbelspår från Dingtuna till Kvicksund över Rytterne. Tjänstemän i regionen funderade på att dra en helt ny högbro väster om Kvicksund, även om det där var oklart vad som skulle hända med ­dagens järnväg. Skälet var just att det var så svårt och dyrt att höja järnvägsbroar som Kvickundsbron.

De här planerna skulle dock kosta mycket pengar och leda till färre stopp. Bättre vore att göra några strategiska upprustningar, som dubbelspår på Sörmlandsidan vid Folkesta. Det skulle kunna leda till bättre turtäthet och kanske en ­station vid Strömsholm.

Järnvägen borde utnyttjas bättre för pendling genom fler stationer och fler stopp. Eskilstunatågen kunde gott stanna vid Dingtuna.

Därför ter sig Hallsta­hammars kommunlednings ­entusiasm för en högre bro när E18 blir motorväg gåtfull. Den lär bara bli till nytta om järnvägen läggs ned.

Men nog borde väl fortsatt tåg­trafik från Kolbäck ned till Eskilstuna-Linköping, med möjlighet till fler stationer, vara bättre än att lägga ned tågtrafiken för att få bättre seglingshöjd in i Strömsholms kanal.

Mer läsning

Annons