Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Vore bra med snabbtåg till Oslo

Underskattad närhet till Norge

Annons

SJ-reklam för dagens snabbtåg till Oslo. Men restiden behöver kortas mer.

Region Västmanland beslöt att gå med i en grupp som arbetar för snabbare tågförbindelser mellan Stockholm och Oslo. Namnet Oslo-Stockholm 2.55 visar att det handlar om att få ner restiden med tåg till runt tre timmar.

Det vore en väldig förbättring jämfört med hur det är i dag. SJ har satt in snabbtåg, men det snabbaste tåget tar 4 timmar och 50 minuter, övriga tar över fem timmar. Dessutom finns planer på en ombyggnad i Norge, som har fått SJ att tala om att under några år återgå till långsammare tåg.

Nu går Oslotågen söder om Mälaren via Katrineholm, men med en ny och bättre sträckning skulle de gå norr om Mälaren via Västerås. Det är bakgrunden till att Region Västmanland vill vara med.

Det är ungefär lika långt till Göteborg som till Oslo från Stockholm. Tågsträckan Stockholm-Göteborg går redan i dag att åka på drygt 3 timmar.

Norge är på många sätt viktigt. Handelsutbytet är stort, Norge är Sveriges största eller näst största export- och importmarknad. Många svenskar arbetar i Norge och vi förstår språket. Varför tar det ändå så mycket längre tid till Oslo än till Göteborg?

Det finns flera skäl. Norges betydelse är underskattad i Sverige, kanske för att norrmännen valde att stå utanför EU och att globalisering felaktigt tolkas som att närmarknader minskar i betydelse.

Nationsgränser påverkar negativt. Det blir viktigt att ha goda förbindelser mellan ett lands två största städer, men inte lika viktigt från den egna huvudstaden till grannlandets huvudstad.

Samarbete över nationsgränserna krävs. Ett problem är att hittills har intresset varit svalare på norskt håll för snabbtåg Stockholm-Oslo.

Det finns inte heller, som mellan Malmö och Köpenhamn, någon storstad som ligger nära Oslo. Det kan göra det svårare att driva effektiv opinion för bättre förbindelser.

Därför är det rätt av regionen att gå med och påverka för bättre järnvägsförbindelser till Oslo. Regionerna och större städer som får bättre förbindelser behöver agera gemensamt.

Det här handlar inte om så kallade höghastighetståg med maxfart på 300 kilometer i timmen, utan om att bygga konventionell järnväg för konventionella tåg. Det blir mindre kostsamt och mindre riskfyllt. Även om det kan bli svårt att komma under tre timmars restid.

Något att tänka på för rikspolitiker inför besluten om höghastighetsbanor från Stockholm till Malmö och Göteborg. Det finns andra tågprojekt där restiden kan kortas och förutsättningarna för att pendla kan förbättras. Snabbtåg Stockholm-Oslo är ett sådant projekt, som borde komma före miljardsatsningar på helt nya spår för höghastighetståg.

Läs också: Katarina Östholm: Hela Sverige kan inte leva

Mer läsning

Annons