Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygbolaget som twittrar snabbast

Att twittra har blivit ett snabbt sätt för resenärer att
framföra åsikter och frågor till flygbolagen. Men vissa företag är
bättre än andra på att besvara sina kunder.

Annons
Sociala medier är ett sätt för resenärer att nå fram till flygbolagen.

Som resenär kan man ibland känns sig maktlös på resan, med inställda plan och obestämda väntetider. Men Twitter har blivit ett sätt för många resenärer att framföra sina synpunkter till flygbolagen. Det här verkar vissa företag ha snappat upp bättre än andra. American Airlines, till exempel, är det företag som återkommer snabbast till sina kunder på Twitter. I snitt tar det bolagen12 minuter att svara. Det visar en undersökning av resesajten Skift. Och det visade sig att Nordamerika låg steget före Europa, andra flygbolag som svarade snabbt är bland annat Jetblue Airways och Indigo, med 15 respektive 16 minuter.

I Europa intas förstaplatsen av ett företag vars kundservice ofta kritiseras starkt: Ryanair. De har en väntetid på i snitt 66 minuter för svar på inlägg.

Europa långsammare

Andra europeiska företag hamnade något längre ned i listan, Lufthansa dröjde exempelvis 72 minuter, KLM 93 minuter och Easyjet 120 minuter innan de svarade. SAS behövde 191 minuter för att svara. Sämst var Iceland Express, som dröjde hela 3031 minuter.

På en efterföljande fråga till flygbolagen om hur fort flygbolagen har som policy att svara var Virgin snabbast: "Vi håller inte koll på det, men vi försöker svara så snabbt som möjligt" skrev de efter en timme, skriver Daily Mail. British Airways svarade efter en och en halv timme och Ryanair inte alls.

Fler upptäcker Twitter för att utöva sin kundmakt, nyligen kritiserade skådespelaren Alec Baldwin flygbolaget American Airlines via det sociala mediet - vilket fick en snabb spridning.

Mer läsning

Annons