Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Piloter somnar under flygturen

Många piloter slumrar till under sin flygning, enligt en ny
undersökning. Debatten kring flygsäkerhet blossar återigen upp när
EU-kommissionen nu underkänner förslaget till nya regler.

Annons
Många piloter jobbar långa arbetspass - och somnar under flygturen.

En av tre piloter erkänner att de någon gång somnat under flygfärden i en ny undersökning - samtidigt som deras andrepilot också sov. Enkäten gjordes av det brittiska pilotfacket, British Airline Pilots Association, efter att två piloter nyligen avslöjat att de sovit samtidigt under en fjärrflygning in i Storbritannien. De hade då fått endast fem timmars sömn under två nätter, på grund av långa arbetspass. 43 procent av de tillfrågade piloterna i enkäten upplever också att deras förmåga varit nedsatt på grund av trötthet minst en gång i månaden de senaste sex månaderna, skriver The Telegraph.

Säkerhetsregler diskuteras

Nu diskuteras också piloternas arbetsvillkor. Förra året lade Easa, Europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet, fram ett förslag till EU-kommissionen på nya regler för flygsäkerhet. Fackliga pilotorganisationer har sedan dess varnat för att förslaget skulle innebära försämringar med längre arbetstider i många länder - och därmed minskad flygsäkerhet. Och nu säger EU-kommissionen nej.

-Det är väldigt välkommet och vi är glada att man kontstaterat att förslaget inte håller måttet, säger Gunnar Mandahl, ordförande för Svensk Pilotförening.

Med de nya reglerna skulle personal kunna tvingas jobba närmare ett dygn i sträck och ha jourtjänstgöring flera dagar, dygnet runt. Svenska regler kring standby och pauser skulle också försämras.

-Standby räknas till exempel inte som arbetstid i Tyskland, men här är det 50 procents jobb, så det skulle bli en skillnad, säger Christer Ullvetter, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Blir omröstning

Det förslag som nu finns tar enligt Gunnar Mandahl inte hänsyn till forskning.

-Man presenterar förslaget som något slags förment avvägning mellan kommersiella intressen och säkerhet. Men det var inte uppdraget. Uppdraget var att utreda frågan för att få säkra regler, säger han.

EASA försvarar sitt förslag genom att peka på en rad förbättringar jämfört med nuvarande regler.

Förslaget går nu vidare för röstning i Europaparlamentet.

Fakta/Flygsäkerhet

+Det finns punkter i flygsäkerhetsreglerna som tidigare harbestämts i varje medlemsland, exempelvis paus på marken, paus iluften, standby och påverkan av tidzonsförändringar. Attharmonisera reglerna skulle innebära förbättringar på vissa punkterför vissa länder och försämringar i andra, som Sverige, Danmark ochStorbritannien.

+Efter flera dödliga flygolyckor i USA har man gått i motsattriktning jämfört med förslaget i EU, och skärpt sinatjänstgöringsregler för att minska risken för uttröttadepiloter.

Mer läsning

Annons