Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så drabbas resenärer av Sandy

Tusentals passagerare missar sina flyg på grund av
monsterstormen Sandy i USA. Men som passagerare har du rätt till
ombokning eller pengarna tillbaka.

Annons
Många flyg till USA ställdes in på grund av stormen Sandy.

Stormen Sandy som drog in över USA tidigt på måndagskvällen lokal tid har även drabbat flygresenärer. Alla fem flygplatser runt New York stängde på grund av ovädret. Igår ställde SAS in sex flyg från Arlanda, till både USA och Washington, något även United Airlines gjorde. Tidigt i morse tog SAS dock beslutet att åter börja flyga till Washington.

-Så det är ett steg i rätt riktning. I dag är det ungefär 900 personer som drabbas. Men alla har rätt till ombokning, och de som inte vill åka får pengarna tillbaka, säger Malin Selander, pressansvarig på SAS.

Rätt till ersättning

Enligt Swedavias presstjänst har de flesta passagerarna uppfattat att flygen är inställda, både genom information från flygbolagen och via nyheterna.

Flygbolagen är skyldiga att boka om biljetterna eller ge kunderna pengarna tillbaka om flygresan blir inställd på grund av oväder.

- Väljer man att omboka ska man också få välja om man vill resa snarast möjligt eller vid ett senare tillfälle, säger Katarina Karlsson, jurist på Konsumentverket.

Det gäller alla flygbolag från EU. Ska man däremot flyga tillbaka till EU har man rätt till ersättning endast om man bokat biljett med europeiska flygbolag.

Är man fast på en flygplats har man också rätt till förfriskningar, mat och hotell, om det skulle bli aktuellt.

Force majeure

Vid inställda flyg har man vanligtvis rätt till en ersättning på mellan 250 och 600 euro per person, men det gäller inte vid så kallad force majeure, extrema väderförhållanden.

SAS går utöver sina skyldigheter. De erbjuder möjlighet att boka om biljetten till ett senare tillfälle även om flygningarna till New York återupptas under morgondagen.

-Det kan vara så att man inte känner för att åka, för att det kanske känns obehagligt, säger Malin Selander.

De resenärer som inte anser att de får rätt ersättning kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Mer läsning

Annons