Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skydda dig från flygkonkursen

Flera flygbolag har haft en svår tid det senaste året. Det
påverkar svenskarnas bokningsbeteende. Håll koll på dina
rättigheter inför semestern.

Annons
Skyways var ett av de flygbolag som gick i konkurs förra året.

Skyways, Spanair och ungerska Malev, det var några av de flygbolag som gick i konkurs förra året. Flera bolag hade också dåliga resultat, bland annat SAS, Alitalia och Austrian Air. Och det svajiga läget har påverkat kunderna, menar resebyrån Ticket. I en ny Novus-undersökning slår de fast att 29 procent av svenskarna har ändrat sitt bokningsbeteende som följd av konkurserna. Till exempel har 13 procent blivit noggrannare när de väljer flygbolag och elva procent bokar numera endast via etablerade aktörer.

- Konkurshot är inget som hindrar svenskarna från att resa. Det bokas fortfarande lika många resor om inte fler. Däremot får våra säljare ta emot fler frågor om flygbolagens stabilitet, konkursskydd och försäkringar, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.

Paketressa tryggt

Undersökningen visar också att fem procent alltid beställer ett avbeställningsskydd när de bokar resa. Men det hjälper inte vid en konkurs, säger Maja Lindstrand vid Konsumentverket.

-Då är konkursförsäkring ett bättre val. Det var något som började i England men har nu spritt sig till Sverige och fler och fler säljer det, säger hon.

Ett sådant skydd kan kosta drygt en hundralapp.

Men man har också flera andra sätt att få skydd, även utan den särskilda konkursförsäkringen. Om man köper en paketresa med både hotell och flyg är man till exempel skyddad genom resegarantin och researrangören ska då ordna alternativ transport. Annars kan man spara sina kvitton och skicka dem till resegarantinämnden, som då betalar ut ersättning.

"Sämst alternativ"

Om man bara har bokat reguljärflyg beror det på hur man betalat. Har man använt kreditkort kan man vända sig till kreditgivaren, ofta sin bank, och få tillbaka pengarna enligt konsumentkreditlagen. Har man betalat med vanligt bankkort ska man göra en reklamation till banken. Då kan man ha rätt till ersättning men det beror på hur bankens avtal ser ut.

Värst är direktbetalning via en internetbank.

-Det är det sämsta alternativet, säger Maja Lindstrand.

Vid direktbetalning väljer konsumenten sin internetbank och skickas till inloggningssidan för verifiering. Då har man alltså inget skydd alls.

Maja Lindstrand ger rådet att framförallt spara alla kvitton. Den som köper en konkursförsäkring bör också se efter noga vad den innehåller. Vissa innehåller undantag när bolaget redan är i en dålig ekonomisk situation då man bokar.

Mer läsning

Annons