Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sveriges mat lockar turister

Sverige - ett gourmetland? Ja, det anser utländska besökare.
Kulinariska upplevelser lockar fler att semestra här.

Annons
Svensk mat lockar hit turister.

Småländsk ostkaka, renkorv, kroppkakor, lax och dillpotatis. Listan över svenska delikatesser kan göras lång. Och allt fler utländska turister lockas nu hit av svensk mat. Nästan 40 procent vill ägna sig åt matupplevelser när de semestrar här, enligt Visit Sweden. Amerikanerna är mest pigga på svenska matupplevelser, där är det 60 procent som säger att maten lockar. 

- Hos inflytelserika opinionsbildare inom mat märker vi en fascination för ny svensk mat och genuina råvaror. Den kreativa och hälsosamma maten, med stark koppling till vår natur, är en tillgång när vi ska stärka Sveriges varumärke, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.

Leisa Tyler skriver i den asiatiska livstidstidningen Destinasian att Sverige utvecklats till "en av Europas mest spännande kulinariska destinationer".

Fler äter svenskt

Totalt äter utländska besökare på restaurang för 19 miljarder kronor om året här. Räknar man in att turisterna också köper livsmedel spenderar de 38 miljarder, vilket är en ökning med hela 199 procent sedan år 2000.

-Det är dags att vi blir mer stolta över maten i Sverige. Vi har en fantastisk natur, speciella råvaror och en bredd av lokala smakupplevelser som är unika i världen. Dessutom flera topprestauranger och kreativa kockar som skapar uppmärksamhet, säger Ami Hovstadius vid Visit Sweden.

44 procent av de utländska besökarna föredrar att gå till en restaurang som serverar svensk mat. 43 procent vill uppleva den lokala matkulturen. Men även vår fikakultur väcker stort intresse.

Sammanlagt svarade 2 700 deltagare i undersökningen.

Mer läsning

Annons