Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kniiip!

Urininkontinens är en vanlig åkomma efter förlossningen, men inget man pratar om. Med enkla övningar kan du slippa problemen och få ett bättre sexliv på köpet.

Annons
Foto:Thinkstock

Att vara gravid och föda barn innebär en stor omställning för kroppen. För många kvinnor resulterar barnafödandet även i mer eller mindre fysiska krämpor, en av de vanligaste är inkontinens.

22 procent av alla nyblivna mammor lider av ansträngningsinkontinens ett år efter förlossningen. Urinläckage beror oftast på den påfrestning som bäckenbottenmuskulaturen utsätts för under förlossningen. Även hormonförändringen under graviditet och amning kan påverka möjligheten att hålla tätt. Märta Lauritzen som är uroterapeut på Karolinska universitetssjukhuset berättar att läckage under de första veckorna är mer vanligt än ovanligt då majoriteten har läckage denna period.

– Det tar upp till sex månader för kroppen att självläka och återfå sin normala hormonbalans, för vissa tar det ännu längre tid. Det viktiga är att man på sikt får bukt med problemen och börja jobba med att stärka bäckenbotten tidigt, säger Märta Lauritzen och fortsätter:

– Redan vid efterkontrollen på MVC tycker jag att man bör kolla upp förmågan att knipa. Det är inte alltid det görs per automatik så be gärna barnmorskan om hjälp. På MVC kan du även få hjälp med övningar för att hitta musklerna igen, säger hon.

Ansträngningsinkontinens visar sig även vid mindre kroppsansträngning. Till exempel vid hosta, när man hoppar eller dansar. På Familjeliv är det flera mammor som vågar be hjälp med sina problem. En mamma skriver:

– Jag behöver hjälp. I helgen var jag på fest och fyllde en hel binda med urin när jag dansat ett par låtar. Det är samma sak när jag hostar eller böjer mig ner. Jag fick barn för nio månader sedan och gör knipövningar ibland men det verkar inte hjälpa.

Märta Lauritzen menar att det kan ta tid att se resultatet av knipövningarna, men det hjälper inte att göra dem någon gång ibland. De ska helst göras varje dag. Det finns även studier som visar att risken för urinläckage ökar om man är omföderska, lider av fetma, förstoppning eller är över 35. Om knipövningarna inte hjälper i alla fall finns det andra lösningar.

– Ibland behövs mer än bara knipövningar för att bli av med inkontinensbesvären. Det finns en ganska vanlig och enkel operation, där man lägger som ett band runt urinröret som ett extra stöd.

Som en liten bonus kan knipövningarna ge ökad sexlust och orgasmstyrka, genom den förbättrade muskelkontrollen.

Så här kan du träna bort dina inkontinensbesvär

– Lägg dig ner på rygg med böjda ben. Knip ihop – som när du avbryter urinstrålen – och dra upp bäckenbottenmuskulaturen. Upprepa sju till åtta gånger. Träna flera gånger varje dag.

– Du kan också prova att knipa ihop och dra upp dina bäckenbottenmuskler när du står upp, till exempel när du står och väntar på bussen.

– För att kontrollera att du kniper rätt kan du prova att kissa lite försiktigare, det vill säga med minskad stråle, en kort stund – men det är viktigt att du sedan kissar klart och tömmer blåsan.

– Genom att knipa och lyfta upp bäckenbottenmuskulaturen, men inte lika kraftfullt som vid första övningen ovan, kan du träna uthållighet. Knip ihop och dra upp muskulaturen och håll kvar i 20 till 30 sekunder och slappna därefter av lika länge. Upprepa ett par gånger.

Källa: vardguiden.se

Läs mer om inkontinens eller prata med andra:

Sinoba.se - En oberoende intresseförening som vill tillvarata intressen för personer med urininkontinens eller blåsproblem.

varguiden.se eller 1177.se – Fakta och råd om hälsa och sjukvård.

Familjeliv.se – Prata med andra anonymt om du vill dela dina erfarenheter.

Tips!

– Har du problem att komma igång med träningen på grund av dina inkontinensbesvär. Använd en stor tampong under träningspasset. Det kan hjälpa för stunden.

– Träningsformer på gymmet som också ger bra bäckenmuskelträning är yoga och pilates. Fråga din instruktör om du behöver extra hjälp för att hitta rätt muskelgrupper.

– Det finns uroterapeuter och sjukgymnaster som är extra duktiga på bäckenbottenträning. Be MVC eller din vårdcentral om hjälp att hitta rätt.

Källa: Märta Lauritzen

Mer läsning

Annons