Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konstens internationella mötesplats

Under flera år har Elisabeth och hennes två bröder byggt upp ett kontaktnät av internationella konstnärer.

Annons
Väljer själv. Elisabeth Astley Nyhlén i sin avdelning. Här är det hon som väljer vad hon vill ska visas upp.

I dag är verksamheten etablerad och galleriet får ofta besök av internationella gäster – både konstnärer och besökare.

– När vi har internationella utställningar kommer folk från ambassader, säger Elisabeth Astley Nyhlén.

Hon berättar att det var hennes far som startade galleriet i Köping. 1976 beslutade han att flytta till Uttersberg och i april 1977 kunde öppna galleriet.

Att Uttersberg ligger en bit från storstäderna var aldrig något problem.

– Är det bra konst så kommer folk ändå, säger Elisabeth att hennes far brukade säga.

Elisabeth jobbade inte på galleriet när de först flyttade till dess nuvarande plats. Hon bodde nämligen i USA. Där drev hon bland annat en filial av Galleri Astley i New York.

– Det är inte så dåligt av ett galleri från Uttersberg att ha en filial i New York.

Senare flyttade hon till Seattle och öppnade Galleri Astley även där.

– Vi hade främst svenska konstnärer.

I december 1993 kom Elisabeth tillbaka till Sverige och började jobba på galleriet i Uttersberg.

Vi går runt i galleriet och Elisabeth berättar om de olika tavlorna och skulpturerna.

– Och det här är min avdelning. Jag väljer ut konsthantverkare jag gillar, säger hon och visar några av de invecklade glasfigurerna.

Galleriet har flera våningar. På översta våningen har de en permanent utställning av ryssen Ernst Neizvestny.

– Han var den första utställaren när min far öppnade. Och det var Ernsts första utställning i väst.

Elisabeth berättar att hon och hennes bröder har tur som får så mycket hjälp av bland annat grannar och vänner.

– Det är många som hjälper till, tack och lov. Vi kan inte driva det här själva. Vi är bara tre stycken.

Trots att det kan bli hektiskt på galleriet så tycker Elisabeth mycket om att jobba där.

– Det är kul, det händer något jämt, säger hon samtidigt som hon lyfter fram den goda sammanhållningen i byn.

Hon berättar att de umgås och badar och har spontana träffar under sommaren. De håller även liv i Uttersbergs idrottsklubb.

– Vi har väldigt bra sammanhållning. Sånt händer inte i en stad.

Elisabeth har även märkt att fler konstnärer flyttar till byn, och det är hon glad över.

I framtiden vill Elisabeth spendera mer tid på landsbygden. Och när det gäller galleriet vet hon precis vad hon vill.

– Vi vill fortsätta visa konst av hög kvalitet.

Först. Molnbäraren av Alf Olsson var den första skulpturen vid galleriet.
Söt. I entrén möts man av den här lilla grisen.
Permanent. En av Ernst Neizvestny tavlor i den permanenta utställningen.

Mer läsning

Annons