Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Middagsräddarna – hur onyttiga är de?

Korv och färdigköttbullar räddar vardagsmiddagen, men ger småbarnföräldrar dåligt samvete. Är det befogat?

Annons

Du har tänkt många gånger att du borde planera vardagsmaten, men det blir ännu en snabbvända i affären efter jobbet, med huvudet tomt på middagsidéer och två barn som väntar i bilen. Ett paket makaroner, en gurka och en falukorv. Barnen jublar, korv igen, medan din inre röst upprepar att du borde laga nyttigare middag.

Vardagsmaten är ett hett diskussionsämne i forumet på Familjeliv.se. Det svämmar över av trådar där medlemmarna delar med sig av och hittar ny middagsinspiration. Samtidigt väcker ämnet känslor hos stressade småbarnsföräldrar. En anonym medlem är ledsen för att hon inte orkar laga mat från grunden.

– Vi har två små barn och energin räcker inte. Är det onormalt att mestadels äta köttfärssås med spaghetti, falukorv och fiskpinnar på vardagarna? skriver hon och får både medhåll och mothugg.

Men hur är det då: Är färdiga köttbullar och korv verkligen så onyttiga som du har fått för dig? Har du dåligt samvete utan anledning? Matinspiratören och kokboksförfattaren Sara Begner, aktuell med boken Laga mat tillsammans, reder ut begreppen och berättar hur du med enkla knep förvandlar den trista utfodringen till en roligare familjemiddag.

Hon förklarar att det inte är något större fel på att äta korv eller köttbullar, utan helheten beror på vad man har för tillbehör.

– Snabbmakaroner och ketchup innehåller ungefär lika mycket näring som en påse godisbilar! Det är som rostade mackor: Du kan äta hur många som helst utan att bli mätt! Då är det lätt att du äter för mycket kolhydrater. Vanlig pasta eller idealmakaroner är bättre.

Satsa på roligare grönsaker, inte bara salladsblad. Gratinera grönsaker med fetaost eller woka och smaksätt med kryddor. Ena dagen kan du ha en asiatisk touch på maten genom att använda lime, ingefära och chili, en annan medelhavsstuk med feta, oliver och basilika och en tredje svenska smaker med till exempel dill och senap.

– Det är inte så mysigt att äta en smaklös middag, som makaroner och köttbullar. Det enda man tänker på då är fikan som man ska ta när barnen har somnat, säger Sara Begner.

Blodpudding är en bra turborätt som blir ännu nyttigare om den kombineras med rårörda lingon, vitkål eller en sallad på rivna morötter och apelsin. Hon slår även ett slag för pannkakor.

– Ägg, mjölk och mjöl är inga dåliga råvaror, utan sylten är boven. Mosa frysta bär med lite socker, ställ fram keso, banan och gröna ärtor istället. Jag gör ugnspannkakor, det tar ju så lång tid att steka tunna, säger Sara Begner.

Allt som man kan lägga i en form och lagar sig självt i ugnen tycker hon är smidigt, eftersom du kan göra annat under tiden, som att få igång tvättmaskinen.

– Gör en ugnsomelett eller lägg kyckling eller fisk i en form, toppa med någon crème fraiche och stek grönsaker i samma form. Det tar ungefär 20 minuter, tipsar Sara Begner.

Mer tid än så behöver du inte lägga för att få en välkomponerad middag, men mindre än tio minuter kan man inte förvänta sig, tycker hon. Se till att ha råvaror liggande i frysen som är lätta att variera, såsom grönsaker, lax- och kycklingfiléer, så har du redan en bra bas till middagen hemma. Spara rester till varma mackor dagen därpå.

Vill du äta korv och köttbullar några gånger i veckan med bra tillbehör, så gör det. Välj korv med mycket kött och fiskpinnar med mycket fisk. Produkten bör vara så nära råvaran som möjligt.

– Ha inte ångest och ge dig själv ett break! Laga mat från grunden tre dagar i veckan och fuska de andra, säger hon.

Carolina Åkerblom är dietist och hon ser inte heller några problem med att äta hel- och halvfabrikat.

– Du behöver inte ha dåligt samvete för att du ger barnen frysta köttbullar! Servera med makaroner, grönsaker och en knäckemacka, så blir det en helt okej middag, säger hon.

Att vi ska äta fisk helst tre gånger i veckan kommer inte som någon nyhet, men många tycker att det är svårt. Carolina Åkerblom kommer med glädjande besked. Fiskbullar och fiskpinnar, gärna stekta i flytande margarin, räknas också.

Se till att variera maten. Alternera chark, kött, kyckling, fisk och vegetariskt. När du köper charkvaror så välj de med nyckelhålsmärkning. De innehåller mindre andel mättat fett och salt, som vi generellt behöver dra ner på, förklarar hon. Servera grönsaker och rotfrukter till varje måltid.

– Välj gärna annat än bara sallad, gurka och tomat eftersom de mest är "krispigt vatten". Välj morot, ärtor och bönor av olika slag, sharonfrukt, minimajs, oliver, avokado, blomkål och vitkål. Pizzasallad går också bra, säger hon.

På Familjeliv.se är det många föräldrar som oroar sig för att deras barn vägrar äta annat än korv och köttbullar. Vilket råd vill du ge dem?

– Små barn är duktiga på att äta vad de behöver och kan vara riktigt enkelspåriga utan att det behöver göra något. De kan sitta och äta bara korven ena målet och bara majsen nästa. Utslaget på en längre period så brukar intaget bli helt okej ändå. Oftast så finns det någon grönsak som barnet gillar. Prova att blanda i grönsaker i maten och se om de slinker ner då. Om barnen äter frukt så bidrar den med vitaminer också, säger Carolina Åkerblom.

Det är väldigt ovanligt att friska barn i Sverige får näringsbrist. Så länge barnet är piggt, glatt och följer sina tillväxtkurvor så behöver man inte vara orolig, menar hon. Om du känner dig osäker, så rådfråga er BVC- eller skolsköterska.

Så släpp det dåliga samvetet och njut av middagen tillsammans med dina barn.

Så får du ditt barn att äta mer frukt och grönt

– Skiva grönsaker eller frukt och lägg på smörgåsen. Lägg frukt eller bär i naturell fil eller yoghurt.

– Skicka med frukt till skolan.

– Ge barnet stavar av gurka, morötter, broccoli- eller blomkålsbuketter medan du lagar maten.

– Låt barnet välja grönsaker till middagen.

– Ha grönsaker och rotfrukter i maten, till exempel rivna morötter eller vitkål i köttfärssås, pannbiff eller grytor.

– Skär frukt och grönt i roliga former eller låt barnen klippa dem med sax. Lägg upp dem fint.

– Trä grönsaker på pinne, det är mer spännande.

– Servera fruktsallad eller fruktspett till efterrätt.

Källor: Sara Begner och Carolina Åkerblom

Mer läsning

Annons