Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Silverkulan gjorde succé på 30-talet

Silverkulan med föraren Kurt Oldenburg hade stora tävlingsframgångar på 1930-talet. Med hjälp av den uppmärksammade båten kunde Fagersta bruk marknadsföra sin rostfria plåt.

Annons
Tävling. Silverkulan och Kurt Oldenburg i full fart på en tävling. Foto: Ur Bruksmuseets arkiv

Racerbåten Silverkulan tillverkades på Lidingövarvet år 1935. Båten är 3,53 meter lång och 1,34 meter bred och konstruktör var Ruben Östlund. Men det var Fagersta Bruk som tagit initiativ till att tillverka båten för att marknadsföra sin tunna rostfria plåt på 0,8 millimeter. Plåten var spegelblank och användes till exempel till diskbänkar.

– Det var väldigt populärt med tävlingsbåtar då. Ungefär som rally i dag, där man har reklam på bilarna, berättar Lars Olov Adolfsson som forskat i båtens historia och varit drivande i att få båten till Bruksmuseet.

Det första utförande t av Silverkulan gick dock inte så bra. Man provade ett nytt sätt att utforma skrovet och svetsade fast plåten. Men man lyckades inte vinna tävlingar. Harry Larsson från Fagersta försökte, men det var svårt köra snabbt nog.

– Och det var ju inte det Fagersta Bruk tänkt sig. Det blev ju ingen marknadsförning om man inte vann, säger Lars Olov Adolfsson.

Läs mer: Så är Silverkulan konstruerad

Ett andra utförande gjordes. Bottenformen ändrades och motorn ökades från 500 till 1000 kubik och det blev en annan tävlingsklass. Plåten sattes fast med skruvar i stället för att svetsas. Den kände föraren Kurt Oldenburg engagerades och ekipaget blev så framgångsrika som Fagersta Bruk hoppats på. Man tog topplaceringar bland annat i tävlingar som Mälaren runt, Saltsjöbaden runt och Vaxholm runt.

– Det var den snabbaste båten i Sverige 1935. Den gick över 50 knop, det var väldigt snabbt då, säger Lars Olov och förklarar att den anpassats både till korta tävlingar där man kunde köra sittandes på knä. Men också längre tävlingar, med extra bränsletankar och möjlighet till bekvämare sittställning.

– 1939 kom kriget och då blev det inga båttävlingar. Efter 1945 var Silverkulan omodern.

Läs också: Nostalgi - En dalkarl med rötter i Fagersta

Var den hamnade sedan är oklart. Att Lars Olov började intressera sig för båten, fast han är född 1938 och inte har några minnen från när den var aktiv, beror på att han hört om Silverkulan från sin far och farfar. De jobbade båda på Fagersta Bruk, vilket också Lars Olov gjorde.

Av en slump läste han en artikel om att det fanns en Silverkula hos Boghammar Marin på Lidingö och fick komma dit. Ingen visste hur båten hamnat där men han kunde konstatera att visst var det Fagerstas Silverkula som fanns under dammet. Så småningom skänkte Boghammar Marin Silverkulan till Bruksmuseet, och där ligger den sedan år 2000.

– 1999 visade jag båten i Smedjebacken, där man hade uppvisningar. Det kom folk och sa ”tänk, jag har tävlat mot Silverkulan”. Det var en fantastisk upplevelse.

Läs också: Nostalgi - Ungt företagande har lärts ut i 30 år

Läs också: Nostalgi - För 70 år sedan blev Allan Europamästare

Visas. Silverkulan på utställning i Stockholm under tävlingsåren. Tanken var att den skulle visas på Prins Bertil Memorial i början av 2000-talet, men var för svår att flytta från Bruksmuseet.
Ekipage. Kurt Oldenburg och Silverkulan (version två). Utseendet ändrades något senare, logotypen flyttades till exempel. Foto: Ur Bruksmuseets arkiv
Lars Olov Adolfsson framför Silverkulan på Bruksmuseet.Foto: Veronica Bäcklin

Mer läsning

Annons