Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Släpp viktnojan under graviditeten

Allt fler gravida stressar över mammakilona och hur de ska hitta formen igen efter förlossningen. För några övergår stressen till ätstörningar. Experten tipsar om vad man kan göra när kroppstankarna går överstyr.

Annons
Graviditet ökar kroppsfixeringen.

Nio månader med en växande babymage är långt ifrån magisk och okomplicerad för alla gravida. Många får ångest av mammakilona och stressar över att inte kunna träna lika hårt som tidigare. För en del blir kroppsnojorna så pass allvarliga att de klassas som ätstörningar.

På Mandometerkliniken i Huddinge, söder om Stockholm har man under senare år märkt av en successiv ökning av både drabbade gravida och oroliga barnmorskor som hör av sig med funderingar kring mat- och viktångest under graviditeten. Cecilia Brundin Pettersson är behandlare på Mandometerkliniken och har specialiserat sig på just gravida med ätstörningar.

– Vissa kvinnor får sin första ätstörning under eller efter graviditeten. Andra återfaller när de blir gravida. Det finns forskning som tyder på att om man har haft en ätstörning tidigare, är återfallsrisken som gravid relativt hög, ungefär 20 procent.

Graviditet ökar kroppsfixeringen

Orsaken till ätstörningarna är ofta den stora kroppsfixeringen som lätt uppstår när man väntar barn. Man känner sig tjock och upplever att alla tittar. Har man tidigare varit anorektisk ställs man dessutom inför sin största skräck: att plötsligt öka kraftigt i vikt.

– Jag möter många gravida som pratar om obehaget att tappa kontrollen. Det händer saker med kroppen som man inte kan påverka, säger Cecilia Brundin Pettersson.

På Familjeliv.se diskuterar gravida medlemmar viktångest och kroppsnojor i flera forum. En kvinna som är i sjunde månaden berättar att kommentarerna hon får av omgivningen tär på självförtroendet. Hon upplever att kroppen är i ständigt fokus och att folk plötsligt tycker att det är okej att påpeka både det ena och det andra.

– Att få höra saker som ”tjockis”, ”oj, vad stor du är!” eller ”har du inte fött än?” börjar sätta sina spår. Jag känner mig verkligen ledsen, berättar hon.

Men även om det kan vara jobbigt med omgivningens uppmärksamhet, är det ändå den egna självkritiken som är mest skadlig. Många oroar sig över hur de ska lyckas återfå formen efter förlossningen och diskuterar hur snabbt man kan börja träna som vanligt igen.

– Min plan är att komma igång med träningen och passen på gymmet så fort jag känner mig redo. Har jag någon chans att komma i form före sommaren? undrar en annan Familjelivmedlem som väntar sitt första barn mot slutet av vintern.

Stress en bakomliggande orsak

Om man är orolig över kroppsförändringarna som en graviditet innebär, kan det vara bra att inte läsa alla tidningar som skriver om dieter och träning, menar Cecilia Brundin Pettersson. Istället tipsar hon om att söka upp passande litteratur som beskriver hur lång tid det tar innan kroppen kan betraktas som återställd. Hon tycker också att man ska tänka efter, innan man ger sig ut på en flåsig powerwalk när man knappt har läkt klart efter förlossningen.

– Ofta ligger det faktorer som stress och press bakom träningen om man sätter igång väldigt tidigt. Försök att lyssna på kroppen istället: ”orkar jag det här?”, ”vill jag verkligen träna?”.

Känner man att tankarna på kroppen, maten och träningen håller på att ta överhand, är det bra att prata med någon som man känner sig trygg med. Till exempel barnmorskan man går till. Ofta kan det hjälpa att ha ett motiverande samtal med någon som lyssnar. Men om inte det räcker för att man ska må bättre, kan det bli problematiskt. Som det ser ut i dag finns det nämligen ingen riktad behandling till gravida med ätstörningar.

– Jag får ofta samtal från barnmorskor som är oroliga över gravida kvinnor som inte går upp i vikt. Men det man kanske inte tänker på är att det lika gärna kan dölja sig en ätstörning bakom övervikt – i många fall syns inte heller ätstörningen utanpå. Ätstörningar bland gravida behöver verkligen uppmärksammas mer inom vården, säger Cecilia Brundin Pettersson.

Du är inte ensam

Oavsett vilken typ av tvångsmässigt förhållande man har till mat och träning ska man försöka att inte döma sig själv. Det skapar bara ännu mer skam och ångest.

– Zooma ut och se dig själv som en i mängden. Du är inte ensam. När man inser det blir det kanske lättare att söka hjälp, säger Cecilia Brundin Pettersson.

På Familjeliv skriver en blivande mamma att hon dagligen jobbar för att acceptera sin gravidkropp – kilona kommer ju även om man stressar över viktuppgången, menar hon.

– Jag är inte förtjust i hur min kropp ser ut just nu men har beslutat mig för att koppla bort tankarna och bara njuta. Kroppen kommer inte vara sig lik efter förlossningen oavsett om jag mått dåligt över den eller inte. Lika bra att försöka må bra medan man kan, det går ju ändå inte att göra så mycket åt det hela just nu.

Mer läsning

Annons