Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åsa Persson: ”Ett 10-milslopp har jag inte sprungit förut”

Efter att ha sprungit en löptävling på åtta mil nöjde hon sig inte riktigt. Nu ska löptjejen från Fagersta, Åsa Persson, ge sig på ett lopp som mäter hela 10 mil. – Det blir en tuff utmaning, säger hon.

Annons

Redan på de gamla grekernas tid sprangs det långa lopp. 42 195 meter för att vara exakt – nämligen ett maraton.

Om tre veckor, sisådär 2500 år senare, ska Åsa Person springa mer än det dubbla.

– Jag vet inte riktigt vad jag kommer tänka när jag står där på startlinjen. Men jag vet att det kommer bli min tuffaste tävling hittills. Ett 10-milslopp har jag inte sprungit förut, säger hon om loppet.

Åsa Persson började tävla som löpare år 2009. Då började hon springa längre lopp och i dag springer hon omkring 450 mil om året.

– Ibland är jag ute och springer två mil klockan 04.30 på morgonen för att hinna med vad jag ska göra resten av dagen. Men det måste man inte göra bara för att man löptränar, säger hon och menar att löpandet inte måste vara lika komplicerat för alla.

– Träning och löpning tar en upp en stor del av mitt liv. Men alla som vill kan börja springa. Det är väldigt enkelt – bara att köpa ett par löparskor och sticka ut.

Hur menar du?

– Om man ligger för mycket på soffan och känner att det vore bra att röra på sig är det den allra enklaste träningsformen. Man behöver inte oroa sig för några öppettider på gymmet eller liknande.

Löptjejen har specialiserat sig på långlopp och har redan hunnit med ett maraton i år.

– Jag gillar att vara ute länge och jobba mentalt med huvudet för att springa fortare. Men så långa lopp som jag är med i behöver man inte springa. Man ska ta det i sin egen takt och springa för att det är bra träning, säger hon.

Har du några tips för en som ska börja löpträna?

– Gå inte ut för hårt i början. Tänk inte att du måste springa en mil direkt bara för att det är andra som gör det. Inspireras men imponeras inte, brukar jag tänka. Gör din egen grej, spring mot dina egna tider.

Skorna – hur viktiga är de?

– Självklart är det en väldigt viktig del i min löpträning. Men det är inget man ska tänka på om man precis ska börja springa. Ta på dig ett par sköna skor och ta dig runt ett uppsatt mål i stället.

Tävlingen som hon ska delta i, Stockholm Ultra, löps på en lättsprungen bana på Gärdet och Djurgården i Stockholm. Löparna ska ta sig runt hela tolv varv på banan innan de når målsnöret.

– Jag har förberett mig för det här ett tag nu, så det ska bli väldigt kul att få det avklarat. Målsättningen är dock bara att ta sig igenom loppet, säger hon.

Mer läsning

Annons