Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blåsta på straff – sen vände allt

Fagersta Södra hade en 2–0-ledning mot Västerås BK30. Då revs Johan Adamsson ner i straffområdet – utan åtgärd från domaren. Sedan vände allt och Södra föll med 4–2.
– En solklar straff, säger Mai.

Annons
Johan Adamsson skulle ha fått en straff. Men domaren friade.

På konstgräset på Ringvallen i Västerås chockade Fagersta Södra den tippade seriefavoriten Västerås BK30. Efter bara sju minuter satte Calle Enarsson 1–0 och den ledningen höll Södra i halvleken ut.

– Killarna gjorde en klockren insats. Vi följde vår gameplan och fick dem direkt dit vi ville. Vi hade ett riktigt bra försvarsspel med bra positionsspel, säger Södras tränare Khoa Mai.

Tidigt i den andra halvleken kontrade Johan Adamsson in 2–0 och ledningen var då stabil. Och den kunde ha blivit ännu mer stabil. Men domaren friade vad som många ansåg var en självklar straffsituation för Södra.

– En solklar straff, säger Mai.

Adamsson hade ryckt ifrån backarna och kom fri mot målvakten. Då drogs han ner bakifrån i straffområdet – men domaren valde att inte sätta pipan i munnen. Ett beslut som fick Mai att bli ordentligt upprörd.

– Där skulle det vara rött kort och straff. Det blev en matchavgörande situation. Vi hade kunnat punktera matchen och spelat med en man mer.

Helt klart sant. För efter det vände matchen. BK30 satte omgående 2–1 och 2–2. Och i den 88:e minuten blev det straff – för hemmalaget.

– Han (BK30-spelaren) sökte den och föll lätt. Det var billigt.

3–2 var ett faktum och bara någon minut senare kontrade även BK30 in 4–2.

Stämningen i Södralägret efter matchen var allt annat än munter.

– Det var en hemsk tystnad i omklädningsrummet efteråt. Jag kände att oavsett vad jag hade sagt så hade det inte tröstat killarna ändå.

Läs mer: Serge Hermann berättar om straffsituationen som ledde fram till 3-2-målet. Skulle det vara straff eller inte? Läs svaret i måndagens FP.

Mer läsning

Annons