Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De lägger grunden för bra Engelbrektsspår

"Nu väntar vi bara på snön".

Annons
Anders Karlén, till vänster, och Frasse Lundberg.

Lite drygt två timmar tar det för de snabbaste åkarna att klara av Engelbrektsloppet. Betydligt mer tid lägger arrangörerna ner på att hålla spåret i bästa skick

– Nu väntar vi bara på snön, säger Engelbrektsloppets Anders Karlén.

Genom åren sedan starten 1969 har skidloppet i Engelbrekts bygd haft en hel del olika bansträckningar.

Från början handlade det om ett sex mil långt spår. Som bland annat passerade utkanten av Fagersta. Ett år fick till och med åkarna åka genom Fagerlidens ishall.

Men på senare år har arran-görerna valt att ha en sträckning där flera olika slingor används, och där slingorna då ligger relativt nära Norberg.

Det här underlättar förstås arbetet med att preparera underlaget. Och det jobbet pågår året runt.

– I våras var vi ganska snabbt ute och började jobba, säger Anders Karlén som är en av dem som lägger ner många timmar av ideellt arbete på loppet.

– Men nu i år har vi inte gjort några riktigt stora jobb. Det gjorde vi däremot sommaren 2014.

Det som gjorts i sommar är bland annat att alla broar har fixats till. Och framför allt har de nu en bredd som räcker till för pistmaskinen.

– Där vi har lagt tid i sommar är vid Kolningsberg, där drog vi en ny väg förra året. Den blev inte så bra då det var väldigt blött. Så nu har vi fyllt på med jordmassor Vi fick jordmassor som blev över efter en del stora dikningsarbeten runt Norberg, säger Karlén.

– Vi har även fällt en del stora träd och breddat spårgatan.

Vid Nordansjö, som är lite av ett nav för alla loppen under Engelbrektshelgen och där åkarna passerar flera gånger, har också en hel del arbeten gjorts för att förbättra för åkarna. Bland annat kommer spåren att få en annan sträckning.

– Nu slipper vi dubbeltrafik där. Det blir mycket bättre för åkarna. Och vid viadukten i Nordansjö fick vi också nytta av jordmassorna. Vi har fyllt ut svackor och gjort backarna lite mindre branta, säger Karlén.

– I området vid Silvtjärn har vi fällt en del träd för att bredda spåret. Och slippa att det blåser ner en massa grenar.

Nu, i början av oktober är det mesta av jobbet med spårgatan klart. Bortsett då från röjningen av sly som ständigt pågår.

Så nu väntar arrangörerna bara på snön. Då startar spårprepareringen direkt.

– Vi har köpt en ny spårsläde, den användes vid VM i Falun i vintras. Fördelen med den nya spårsläden är att den inte river upp så mycket grus om det är lite snö, säger Karlén.

– Det ska bli spännande att se hur den fungerar. Vi kommer att använda den efter skoter, innan vi tar ut pistmaskinen.

Mer läsning

Annons