Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De tränar för halvmaran

"Att träna tillsammans gör att man orkar mer."

Annons
Anna Eriksson och Dileepa Waththanayaka tränar med sikte på att springa en halvmara till hösten.

Anna Eriksson och Dileepa Waththanayaka har satt upp sitt mål.

I höst ska de springa sitt första halvmaraton. Och de gör sällskap på vägen dit.

– Att träna tillsammans gör att man orkar mer, säger Anna Eriksson.

Precis som när det gäller längdskidåkning är det något av en löparboom just nu. Allt fler väljer den enkla form av motion som löpning är.

Många nöjer sig med att springa en runda ett par gånger i veckan. Andra sätter upp båda kort- och långsiktiga mål för sin träning.

Som Fagerstaborna Anna Eriksson och Dileepa Waththanayaka. De tar sikte på Stockholm halvmarathon i höst. Dessutom låter de FP:s läsare följa med på resan mot loppet. Ungefär en gång i månaden kommer de att berätta hur de har tränat och hur det har gått.

– Vem vet, vi kanske kan inspirera andra att börja träna och att sätta upp mål för sin träning, säger Anna Eriksson.

Idén till att de skulle springa ett halvmaraton föddes faktiskt på nyårsafton 2014. Men det var inte något överilat beslut. Både Anna och Dileepa är vana motionärer. Även om kanske inte just halvmaraton var något de siktat på.

Dileepa, med rötterna i Sri Lanka, har sin träningsbakgrund i framför allt yoga. Men här finns även löpning och olika former av styrketräning.

– Jag har väl alltid rört en del på mig. Vet genom mitt jobb som arbetsterapeut att det är viktigt. Jag mår bra av det, både fysiskt och kanske framför allt mentalt, säger Eriksson.

– När jag separerade för några år sedan funderade jag del på vad jag skulle göra av min tid. Barnen är vuxna. Så det fanns tid över.

Då blev det en del träning av olika slag. Bland annat löpning då. Inga längre sträckor och inga lopp.

– Det var lätt motion. Kanske ett varv runt Eskiln eller så. Men jag har en kompis som springer. Och som springer riktigt långt, säger Eriksson och fortsätter:

– Så jag fick hänga med henne. Kände att jag orkade mer när jag hade sällskap.

Så löprundorna blev längre och längre. När kompisen blev skadad tog Dileepa hennes plats. I ungefär ett halvår har Dileepa och Anna sprungit tillsammans. I snitt tre rundor i veckan av varierande längd.

– Hur vi ska lägga upp träningen inför Stockholm halvmarathon har vi inte bestämt än. Men på nätet finns många förslag på träningsprogram som man kan följa, säger Dileepa Waththanayaka.

– Jag har dessutom börjat med en Tjejklassiker. Sprang Lidingö tjejlopp i höstas och åkte Kristinaloppet, säger Eriksson.

Kan det bli fler lopp, kanske rent av ett maraton?

– Jag springer Stockholm halvmarathon först och ser hur det går. Sedan sätter jag upp nästa mål.

Berätta om ditt träningsår

FP-sporten söker dig – en helt vanlig motionär som vi kan

följa månadsvis under ett år.

Sugen på att bjuda på

”ditt träningsår”?

Kontakta FP-sporten!

Mejla ditt namn samt kontaktuppgifter till:

[email protected]

Mer läsning

Annons