Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den stora skräcken inför loppet

"Det här är en hemsk årstid på det viset".

Annons
Dileepa Waththanayaka och Anna Eriksson.

På lördag är det äntligen dags. Då står Anna Eriksson och Dileepa Waththanayaka på startlinjen för Stockholm halvmarathon.

– Nu är vi redo, säger Dileepa Waththanayaka.

Sedan april månad har FP-sportens läsare kunnat följa Fagerstaborna Anna Eriksson och Dileepa Waththanayakas träning för att klara sin första halvmara.

Sedan den första artikeln har det blivit cirka 75 löppass, på ungefär 585 kilometer och som tagit nästan 60 timmar att springa. Och nu är det dags. På lördag väntar 21 098 meter löpning med start och mål i centrala Stockholm.

I våras hittade Anna och Dileepa ett träningsprogram att följa. Ett program där längden på träningspassen hela tiden har ökat.

I söndags klarade Anna och Dileepa av det sista passet. Ett pass på 18 kilometer. En distans som de bara sprungit vid ett tillfälle tidigare.

– Vi sprang samma bana båda gångerna, och det gick lättare nu. Det känns att vi har utvecklats, och det är positivt, säger Dileepa.

Träningsprogrammet har helt klart varit ett värdefullt stöd.

– Det är bra att ha gott om tid på sig att träna inför ett lopp. Att komma på i januari att man ska springa maran i juni, är kanske inte en så bra idé, säger Anna Eriksson.

Att vara två som tränar tillsammans med samma mål är förstås positivt. Det sporrar och gör att träningspasset oftast blir av. För det blir lite jobbigt att lämna återbud när den andre står beredd att sticka ut på en runda.

– Sedan är det inte varje gång vi kunnat träna tillsammans. Men vi har följt schemat ändå, säger Anna.

Nu är båda förväntansfulla inför lördagen. Det blir något helt nytt, även om Anna sprungit Lidingö tjejlopp tidigare.

– Det blir en ny upplevelse. Men jag har en bra känsla. Det är mycket glädje, säger Dileepa.

– Vi är redo och vi är förväntansfulla.

Att det kommer att vara trångt är båda införstådda med. Målsättningen är att de ska försöka hålla ihop under loppet. Om det nu går.

– Jag tror att det gäller att hitta en så bra position som möjligt i starten, säger Anna.

Den här veckan blir det ingen löpträning. Däremot blir det yoga. Och vila.

– Sedan gäller det att att sova ordentligt. Plus att man försöker tänka på kosten lite mer än vanligt, säger Anna.

Och så finns den då där, skräcken för att bli sjuk. Anna missade en del träning under våren på grund av sjukdom. Och självklart vill ingen av dem bli sjuk nu. Bara dagar före loppet.

– Så då trycker man i sig c-vitaminer. För det här är en hemsk årstid på det viset. Alla har kommit tillbaka efter semestrarna, skolorna har börjat och det är många som blir förkylda, säger Anna.

Mer läsning

Annons