Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bra balans i kosten är viktigt

”Kosten står för 80 procent, så viktig är den".

Annons
Dietisten Nathalie Johansson.

I dagens samhälle finns en uppsjö av proteinprodukter. Dietisten rekommenderar måttlighet och balans.

– Det finns vanlig mat som ger samma resultat som proteinpulver, säger dietisten Nathalie Johansson.

Om du tränar hårt och ofta och vill bygga muskler behöver din kropp lite mer protein än om du tränar med måttlighet ett par gånger i veckan.

– Just nu är det något av en proteinhets i samhället. Det finns en uppsjö av produkter vad gäller kosttillskott och dessutom vanlig mat. Om proteinet kommer från ett pulver, en bar eller vanlig mat spelar mindre roll, säger dietisten.

Hon rekommenderar alla att hitta en bra balans, hur man än lägger upp sin kost. Men att kosten är viktig i både viktminskningssynpunkt och träningssynpunkt är Johansson tydlig med. Hon påpekar även att mer träning innebär mer muskelmassa och mer muskler innebär högre ämnesomsättning och energiförbrukning.

– Vad gäller vikten brukar man säga att kosten står för cirka 80 procent. Men oavsett är det bra att träna ur hälsosynpunkt. En kombination av att träna och att äta rätt är ju det bästa.

Nathalie Johansson får ofta frågan om hur alkohol påverkar och försämrar träningsresultaten. Själv berättar hon att hon dricker något glas med alkoholhaltig dryck ibland och att det inte påverkar träningen så negativt som många tror.

– Jag har läst många studier kring alkohol och träning och det pekar mot att det inte är så illa som man tror. Men det är ju ett slags gift som kroppen måste kämpa för att bli av med, så jag rekommenderar måttlighet.

Samma sak är det med sötsaker, menar dietisten.

– Jag får alltid frågan ’äter du godis som är dietist’ och då svarar jag att man kan äta allt men inte alltid, säger hon.

Men hur äter man rätt?– Man måste hitta sitt eget sätt. Men om det går för långt mellan måltiderna så blir man ofta jättehungrig och då äter man sen lätt för fort och för mycket innan man känner att man är mätt.

Vad är bästa sättet att förebygga detta?– Det är viktigt med mellanmål, men då ska det inte vara som en extra minilunch. Det kan vara en frukt, en näve nötter eller en smörgås. Och där lär man också hitta vad som funkar för en själv. Själv äter jag fem gånger om dagen och det funkar för mig.

Hur tänker du kring olika dieter?– Egentligen står ordet diet för kosthållning, men om vi tänker på snabba dieter som man hakar på i några veckor eller månader i viktminskningssyfte. Och efteråt går tillbaka till samma levnadssätt som innan. Då är man ju tillbaka där problemet startade, och de tappade kilona kommer förmodligen komma tillbaka igen.

Dietisten tipsar i stället om att man ska göra små justeringar i sin kosthållning och se på grundproblemet. Och med sunt förnuft kommer man långt, menar hon.

– Tro inte på allting som står i media och när du googlar så kolla källan. Det är alltid viktigt att vara källkritisk.

Mer läsning

Annons