Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han fixar Ekströms VM-bilar

"Det började på hobbynivå. Jag var med och skruvade på kvällar och helger".

Annons
Janne Ljungberg har full koll på Mattias Ekströms rallycrossbilar.

Det började som en hobby. Växte till ett jobb och nu har Janne Ljungberg ansvaret för rallycrossbilar av riktig världsklass.

– Det är mycket skruvande för ganska lite åktid, säger Janne Ljungberg och skrattar.

I ett välutrustat garage i Fagersta står två rallycrossbilar av modell Audi S1. Bilarna tillhör teamet EKS, som drivs av DTM-föraren Mattias Ekström.

Ansvarig för att bilarna fungerar som de ska vid årets VM-deltävlingar är Färnabon Janne Ljungberg. Han har en lång historia med bilar. Både som hobby och jobb.

– När jag och Mattias Ekström började jobba tillsammans var det på hobbynivå. Mattias körde rally med en Mitsubishi EVO4. Jag var med och skruvade på kvällar och helger. På dagarna jobbade jag som anställd mekaniker på en bilfirma, säger Ljungberg.

När Ekströms karriär gick vidare till Audi och DTM i Tyskland hängde Ljungberg med. I fyra år jobbade de ihop.

Sedan skiljdes deras vägar åt under några år. Men när Ekström 2013 var sugen på att kombinera rallycross och DTM kom Ljungberg med i bilden igen.

Satsningen utökades till fler tävlingar 2014 och i år ska teamet ska köra hela VM-serien på 13 tävlingar. Redan är två tävlingshelger avklarade. På tisdag drar teamet i väg till Belgien för nästa tävling.

Rallycross bjuder på korta och intensiva heat. Inte sällan med närkontakt mellan bilarna.

– Framför allt tar karossen stryk fram och bak. Jag tycker rallycross är häftigare än DTM, men det blir en hel del skruvande för lite åkning, säger Ljungberg som har det övergripande ansvaret för teamets bilar.

Efter varje tävling går mekanikerna igenom hela bilen. Och den svenska basen finns i Fagersta.

– Den här veckan är det rätt lugnt. Senaste tävlingen, på Hockenheim, gick inte så bra, så det fanns tid att jobba med bilarna under söndagen innan vi lastade och åkte hem, säger Ljungberg.

Teamet består av tre förare: Mattias Ekström, Anton Marklund och Edward Sandström. Total ingår 20-talet personer med allt från mekaniker till egen kock.

Om Ekström ska fortsätta att dubblera med DTM och rallycross återstår att se. Men mycket talar för det.

– En sådan här satsning kostar så mycket att det är inget man gör för bara en säsong, säger Ljungberg.

Den som vill se Ljungbergs bilar i aktion får ta sig till värmländska Höljes och VM-deltävlingen den 3 juli.

Audi S1

Bilarna i team EKS

Bilarna i teamet bygger på Audis S1-modell.

Motorn har fyra cylindrar. Volym är två liter och motorn är försedd med turbo.

Effekten är 580 hästkrafter.

Maximalt varvtal för motorn är 7 800 varv per minut. Föraren växlar vid cirka 5 500.

Bilen måste väga 1 300 kilo med förare.

Bilen har sex växlar och lådan är sekventiell, föraren växlar genom att dra växelspaken framåt eller bakåt.

Accelerationen från 0 till 100 km/h tar cirka 2,5 till 3 sekunder.

Toppfarten varierar efter utväxlingen i växellådan, men ligger runt 210 km/h.

Mer läsning

Annons