Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han håller koll på bilbyggarna

"Det har alltid handlat om bilar".

Annons
När samtliga delar skrivits upp var det dags för Ralf Berglund att stämpla alla papper som sedan ska in till Svenska Bilsportförbundet för granskning. Därefter ska pappren vidare till Trafikverket. Först när det är klart är Corollan färdig rallybil.

Inte en droppe i tanken. Utan allt är nytt på Toyota Corollan från 1998. Dess andra liv ska ta sin börja, som rallybil. Noga kontrollerat av Ralf Berglund.

Orden är många och krångliga när en bil förvandlas till potent vinnare i rally. Inte ska den till besiktningen heller, utan hamnar i stället inför Ralfs stränga ögon. Han föddes i Fagersta, men började köra rally när han bodde i Norberg. Flyttade till Sala och gick över till rallycross och backe. De senaste 20 åren godkänd registreringsbesiktare av nybyggda tävlingsfordon hos Svenska bilsportförbundet.

– Det har alltid handlat om bilar i mitt liv, säger Ralf.

Bilen får inte köras på landsväg, utan transporteras på släp till Fagersta. Där kontrolleras varje detalj mot dokument som anger vad som får finnas på bilen. Bälten, bromsok, rutor, tank – allt ska stämma.

– Delar får bytas ut för att öka bilens prestanda och säkerhet. Men bara mot artiklar listade i homologeringshandlingarna, säger Ralf.

Efter att ha fotograferat bilen från alla hörn kryper han runt och letar artikelnummer, som sedan noga tecknas ner. Efter flera timmar stämplas sista pappret och ägaren kan hälla högoktanig bensin i tanken för första gången.

– Att motorn är korrekt intygar byggaren med sin plombering. Jag plockar inte isär något, säger Ralf.

En ny rallybil är startklar.

En av 28

Namn: Ralf Berglund.

Från: Fagersta, därefter Norberg och nu Sala.

Bästa merit: SM-brons i backe

Gör: Är en av 28 registreringsbesiktare av nya tävlingsbilar hos Svenska bilsportförbundet.

Synar per år: Cirka 50 rallycross-, kanske 15 rally- men bara en handfull racingbilar.

Upptagningsområde: Dalarna, Västmanland och Uppland.

Bästa med uppdraget:

Viktiga handlingar: Igångsättningstillstånd, vagnbok, ursprungskontroll och homologeringspapper. Lära känna förare, team och bilar.

Sämsta: Felaktigt byggda säkerhetsburar. Hur tänker ägaren då?

Mer läsning

Annons