Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hitta det optimala löpsteget med hjälp av Åsa

"Det handlar om att minska risken för skador och att springa effektivt"

Annons
Åsa Bergman hjälper dig att hitta rätt löpteknik.

Alla kan springa. Men långt ifrån alla har den rätta löptekniken. – Det går att hitta det optimala löpsteget, säger Åsa Bergman.

Fagerstabon Åsa Bergman gillar att springa. Gärna då långt, riktigt långt. Typ ultralöpning i kanske sex timmar, eller längre.

– Jag har alltid sprungit. Det är ju känt att det blir lite som en drog att springa. Kroppen blir fylld av endorfiner, säger Åsa Bergman och skrattar.

Precis som så många andra har Åsa noterat att det råder något av en löparboom just nu. Väldigt många människor är ute och springer. En del med bra teknik, andra skulle behöva putsa lite på sitt löpsteg.

– Jag har sett det, och är förstås också intresserad av det för min egen del. Så jag har gått steg ett av en utbildning till löpcoach på Bosön. Det är alltså inget ”hitte-på”, utan en riktig utbildning, säger Åsa.

– Till hösten fortsätter utbildningen med steg två. Vad jag vet, så finns det ingen löpcoach i det här området.

Måste den som vill springa för motionens skulle verkligen lära sig det? Det är väl bara att springa, och det kan väl alla?

– Jo, små barn springer rätt. De är så mjuka i kroppen. Men hos många vuxna finns det mycket som kan bli bättre, säger Åsa.

– Då handlar det både om att minska risken för skador och springa så effektivt som möjligt. Och det går att hitta det optimala löpsteget. Men det kan ta tid att lära om. Normalt behöver du inte tänka på hur du gör när du springer. Ska du däremot ändra på något, ja då måste du tänka på det, för att göra rätt.

Det Åsa gör är att hon tittar på hur personen som hon ska hjälpa springer. Hon tittar på personens löpsteg ur alla tänkbara vinklar. Åsa tittar bland annat på hela kroppens rörelser. På fötternas vinklar vid isättningen i marken, hur ser kroppens tyngdpunkt ut vid fotisättningen och kroppens höjdförändring.

– Jag tittar på hela kroppen, för hela kroppen används vid löpning, säger Åsa.

Det finns vanliga fel som Åsa hittar, fel som faktiskt kan leda till skador. Som spända fotleder, stängd höft efter överdriven svank eller hälisättning alternativt överdriven framfotslöpning.

När analysen är klar kommer nästa steg.

– Då kommer jag med förslag på teknikövningar som passar för den här personen. Allt för att få fram ett nytt rörelsemönster, säger Åsa.

Nu hjälper Åsa inte bara till med löpteknik. Det kan också handla om att sätta upp mål för sin träning och rena program och scheman. Allt ifrån kost, vila och träning ska periodiseras efter individen.

– Då gäller det att hitta rimliga mål att sätta upp. Du kanske inte är redo för ett maraton redan nu utan ska testa ett kortare lopp först, säger Åsa.

Mer läsning

Annons