Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hitta rätt teknik till loppen

"Längdåkning är en väldigt teknisk idrott."

Annons
Nu är det hög tid att flytta ut träningen till skidspåren inför vinterns lopp. Camilla Sömskar och Veronica Kloo tipsar om olika övningar för att hitta rätt teknik i spåret.

Snön har kommit, och nu finns chans för alla långloppsåkare att hinna få mil i benen inför kommande tävlingar.

– Nu är det bara skidåkning som gäller som träning, säger Veronica Kloo.

Skidsäsongen har efter en trög, snöfattig, start kommit i gång på allvar. Förra veckans snöfall räckte gått och väl till för att ordna spår på flera olika platser i den norra länsdelen. Och det till stor glädje för alla som planerar att åka något av vinterns alla långlopp. Som då exempelvis Kristina- eller Engelbrektsloppet i Norberg andra helgen i februari.

Systrarna Veronica Kloo och Camilla Sömskar i Norberg har i två tidigare artiklar i Fagersta-Posten delat med sig av sitt kunnande när det handlar olika typer träning. Och då inte minst när det gäller träning med sikte på längdskidåkning. Veronica och Camilla är rutinerade längdskidåkare som båda klarat av Vasaloppet flera gånger och hoppas nu få köra sitt första Engelbrektslopp. Dessutom brukar de hålla kurser i längdskidteknik.

– Längdåkning är en väldigt teknisk idrott. Därför finns det mycket att tjäna på att lära sig rätt teknik, Veronica Kloo.

– Har du rätt teknik så blir det så mycket roligare att åka. Du åker dessutom mer energisnålt och då tar inte orken slut lika fort, säger Camilla Sömskar.

För motionärer är det i första hand klassisk stil som är aktuell. Den fria stilen ställer helt andra krav på åkaren och utrustningen.

– Skidåkning handlar väldigt mycket om balans. På våra kurser brukar vi låta deltagarna börja med att åka utan stavar. Prova att stå på skidorna och hitta balansen. Det går förstås att träna balansen utan skidor också, säger Camilla.

– Sedan pratar vi mycket om något som heter tyngdöverföring. Att flytta vikten från det ena benet till det andra. Det är själva grunden i längdskidåkning, säger Veronica.

Vid tyngdöverföringen flyttar åkaren kroppsvikten från den ena skidan till den andra, och tyngden pressar då ner skidans fästzon i snön.

– Det här kan du träna om du tänker dig att du åker spark, men med skidor på fötterna. Du sparkar iväg med det ben som du har vikten på, och sträcker ut benet så långt som det går, för att sedan skifta och lägga vikten på andra benet, säger Veronica.

Annat att tänka på är bland annat att hålla kroppen upprätt, att inte sjunka ihop.

– Nu när det finns snö och åkbara spår är det dags att lägga all träning på skidåkning, om du tänker åka något lopp, säger Camilla.

– Sedan är det viktigt att ha rätt utrustning. Det bästa är att besöka en sporthandlare som kan längdskidåkning och som kan prova ut rätt utrustning. Och rätt utrustning betyder inte att man ska ha den senaste tävlingsskidan utan rätt skida för sin längd och vikt, säger Veronica.

Mer läsning

Annons