Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kom i form till Engelbrektsloppet

Systrarna Camilla Sömskar och Veronica Kloo kommer i flera artiklar fram till Engelbrektsloppet att ge tips om hur du klarar av det sex mil långa loppet. Både vad gäller konditionsträning och skidteknik.

Annons

Veronica Kloo och Camilla Sömskar gillar att träna. De har åkt Vasaloppet fyra gånger var, men aldrig Engelbrektsloppet.– Det har bara inte blivit av, men nu ska vi åka, säger Camilla Sömskar.

Engelbrektsloppet ingår liksom Vasaloppet i en Svensk klassiker. För den som vill åka de sex milen i Norberg går det fortfarande utmärkt att anmäla sig. Men så var det, det där med träning.

Är det försent att börja träna nu för att åka loppet lördag den 8 februari?

– Nej, det är det inte, säger Veronica Kloo.

Hon fortsätter:

– Men det är dags att börja nu. Och det gäller att i första hand skaffa sig kondition. Har du kondition, har du en grund. Det räcker långt.

Camilla tipsar om att börja i lugnt tempo och sedan öka på träningen successivt.

– Börja lugnt. Annars blir du skadad. Från promenad till att kanske jogga några kilometer ett par gånger i veckan. Öka sedan successivt. Gärna stavgång också, för ska du åka skidor måste det finns styrka i axlarna. Lite gymträning för rygg och bål är också bra. Och när snön kommer, är det skidåkning som gäller, säger Camilla.

Veronica och Camilla har alltid gillat att träna. Båda har spelat handboll och innebandy. Men nu har de hittat alla möjliga andra sätt att träna. Och de tränar oftast tillsammans.

Skidåkningen hittade de till när barnen var aktiva i Norbergs Skidklubb. Båda fastnade för motionsformen. Som ett tillägg till allt annat de gör.

– Om det gick att åka skidor året runt skulle det nog inte vara lika kul, säger Camilla.

– Det är lite av tjusningen. Att vi har olika säsonger. Nu väntar man på snön. I vår väntar man på att snön ska försvinna så att man kan springa på stigar i skogen och se alla vitsippor som blommar.

Som ledare i skidklubben har båda skaffat sig koll på längdtekniken. De har haft kurser för blivande Engelbrektsloppsåkare.

– Sätt inga höga mål om du ska åka Engelbrektsloppet för första gången. Se det första loppet som ett studiebesök, säger Veronica.

– Sedan är det kul om du kan träna, och åka loppet, tillsammans med någon. Så att ni kan pusha varandra, fyller Camilla i.

Ni båda tränar väldigt mycket, åker mycket längdskidor, har åkt Vasaloppet fyra gånger var. Men har aldrig åkt Engelbrektsloppet. Varför?

– Det har bara inte blivit av. Men nu ska vi åka, säger systrarna Camilla och Veronica.

Mer läsning

Annons