Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpte kollegans motorcykel och blev fast i endurospåret

”Det är en skön känsla att komma ut och köra, det blir mycket adrenalin”.

Annons
Linus Harald fyller på vätska.

Som många unga killar gillade Linus Harald att köra moped och cross. Men det var inte så att han höll på och tävlade. Det kom först i vuxen ålder.

– En kollega skulle sälja sin endurocykel, jag köpte den och det här är riktigt rolig träning, säger Linus Harald.

Nu är nyblivne Fagerstabon, inflyttad från Hedemora, Linus Harald fast för motorcykelkörning i skogen. Han försöker köra så många deltävlingar han kan av den uppskattade Gävle-Dala endurocup. Plus att det kan bli någon mer tävling utöver cupen.

– Jag har kört en sextimmarstävling i Hedemora, säger Linus Harald.

Gävle-Dala endurocup körs som två separata cuper, en på vintern och en på sommaren. Lite olika till antalet deltävlingar beroende på hur många klubbar som vill vara med och arrangera.

Fagersta-Norberg enduroklubb brukar finnas med som arrangör både vinter och sommar. Då används banan i Fragg utanför Norberg som bjuder på ett cirka åtta kilometer långt spår.

När Linus Harald väl köpt sin första enduromotorcykel var han snabbt fast i sporten. Så fast att den första cykeln byttes ut, och nu är han inne på motorcykel nummer tre. Nu kör han en Husqvarna med en 250-kubiks fyrtaktsmotor, som eventuellt kommer att bytas ut mot en effektmässigt större maskin inom kort.

– Det är en skön känsla att komma ut och köra, det blir mycket adrenalin. Och det är en riktigt rolig form av träning, säger Harald.

Harald är inte ensam om att ha hittat enduro som träningsform. Enduro är den motorcykelgren som har flest utövare i landet.

Körningen på vintern skiljer sig en hel del från den på sommaren. Kanske inte vintrar som den här, men om det är mycket snö handlar det ofta bara om ett spår att följa.

När FP-sporten träffar Linus Harald är det en av få riktiga vinterdagar och det är dags för den tredje deltävlingen i Vintercupen, och tävlingsplats är banan i Fragg.

– Körningen på vintern handlar bara om att hålla i gång. Att köra på sommaren är mycket roligare, säger Harald.

– Just för att det på vintern ofta bara finns ett spår att åka i, och då måste du sitta ned när du kör, vilket är jobbigt för ryggen.

Jobbigt är nu enduro ändå. Det gäller att kunna slappna av och inte bli stum.

– Ju sämre man är att köra, desto jobbigare blir det. Och de första tävlingarna jag körde var jag nog rent livsfarlig, säger Harald och skrattar.

Tävlingen i Fragg bjuder på tre varv för klassen kort motion, som Harald kör i. Det blir dryga timmens körning med depåstopp efter vart och ett av de tre varven. Depåstoppen behövs om inte annat för att fylla på vätska.

Linus Harald höll ett jämnt tempo i Fraggskogen och faktiskt så var hans sista varv det snabbaste. Det räckte till sjätte plats, av 18 startande i klassen.

Läs mer: Gävle-Dala endurocup

Linus Harald på väg ut i spåret.
Linus Harald.
Linus Harald med blicken på spåret.

Mer läsning

Annons