Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lagledaren: ”Inte en situation som uppstod i går”

Antonio Lindbäck hävdar att konflikten med Indianerna är av strikt ekonomisk karaktär. Nu vill lagledaren Daniel "Dalle" Andersson-Bäckström ge en helt annan bild.

Annons
Daniel

Speedwayklubben Indianerna ligger efter med löneutbetalningarna till samtliga förare.

Något som fick klubbens svensk GP-stjärna Antonio Lindbäck att vägra köra de båda matcherna mot Piraterna måndag och tisdag.

Läs också: Antonio: ”Det finns ingen personlig konflikt”

Vid en presskonferens sent på måndagskvällen hävdade Kumlaklubbens ordförande Dan-Åke Moberg att det finns motsättningar även vid sidan om det rent ekonomiska mellan Indianerna och Lindbäcks team, något som skarpt tillbakavisades av föraren själv i en intervju med Expressen på tisdagen (Lindbäck och teamet runt honom bojkottar en rad medier, sedan några månader tillbaka, och därför har vi själva inte kunnat tala med honom):

– Jag tycker det är fruktansvärt dålig stil. Det finns ingen konflikt mellan mig och Dan-Åke. Det är en grej mellan Lindbäck Racing AB och Indianerna Speedway AB, sa Antonio Lindbäck till Expressen.

Men Indianerna står på sig. Efter tisdagskvällens förlustmatch mot Piraterna, 47–43, i säsongsavslutningen i Motala tog klubbens lagledare Daniel ”Dalle” Andersson Bäckström bladet från munnen. Och mer lär följa, om han står vid sitt ord.

– De här två sista matcherna, i går och i dag, har varit de roligaste på hela året. Jag menar: Arbetsron när Lindbäcks manager (Mattias Fahlström) inte varit med. Han har stört mig hela säsongen med allt möjligt. Det har varit skitskönt utan honom, säger Dalle.

Vad kan du berätta om din bild av situationen?

– Det här är inte en situation som uppstod i går, utan det har varit massor med grejer under säsongen. Men det ska jag uttala mig om senare, jag kommer att kalla till en presskonferens, förmodligen redan den här veckan, där jag lägger korten på bordet, för alla bör få veta vad som har hänt.

Läs också: Masarna bygger superlag – här är förarna som står högst upp på önskelistan

Vad som händer med Indianerna nu är oklart. Tio av elva förare har utgående kontrakt, och eftersom klubben släpat med löneutbetalningar lär den ende som har gällande avtal över 2017 – lagkaptenen Fredrik Lindgren – kunna välja att bryta det.

Varken klubben eller Dalle har heller ännu inte tillkännagivit om han kommer fortsätta sitt uppdrag med en tionde säsong som lagledare. Men om det blir så tror han inte att den förestående sänkningen av förarbudget behöver påverka klubbens chans att jaga SM-medaljer nästa säsong särskilt mycket.

– Nej, jag tror ändå att det blir lättare att bygga lag med det höjda snittet, och jag tror att många klubbar kommer behöva sänka lönerna. Det finns i princip inga klubbar som klarar den här nivån, säger han.

– Någonstans måste nog klubbarna snacka ihop sig och hitta en lösning, men det är det som är det svåra. Representanterna sitter på möten och är överens, men när de går därifrån så börjas det igen ... Vi måste hitta på något, för vi har inte råd att ha det så här.

Läs också: Uppgifter: Lindbäck återvänder till Masarna

Som lök på laxen åkte Indianerna på 50 000 kronor i böter (varav 40 000 kronor tillfaller Piraterna) och fyra poängs avdrag för att dels ha understigit elitseriens golvsnitt i Lindbäcks frånvaro, dels inte kunnat ställa sju förare på benen.

– Robin (Törnqvist) har sålt sina grejer eftersom han trodde säsongen var över, (Ludvig) Eriksson är skadad, (Viktor) Flood kör inte mer i år, tror jag, och Viktor (Bergström) är fortfarande skadad. Så vi hade ingen att köra. Hade vi fått besked tidigare hade vi kunnat lösa Törnqvist och plockat in ”Pepe” (Piotr Protasieweicz), men Lindbäck kom klockan 18 i går och sa att han inte skulle köra. Då hade vi inte en suck att hinna lösa det. Jag visste ingenting innan, säger ”Dalle”.

Mer läsning

Annons