Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Masarna bygger superlag – här är förarna som står högst upp på önskelistan

Regerande världsmästaren Tai Woffinden och årets lagkapten Linus Sundström är redan klara. Hemmasonen Antonio Lindbäck är högaktuell liksom Przemyslaw Pawlicki.

Annons

Masarnas sportchef Roger Uppgård är på väg att bygga ett superlag inför säsongen 2017.

I år var bredden styrkan. Den höll på att ta Masarna till slutspel. Till sist blev ändå avsaknaden av toppförare avgörande även om den slutliga femteplatsen förstås ändå var ett klart godkänt resultat för det starkt nederlagstippade masgänget.

Nästa år ska det bli slutspel i Dalarna.

Uppgifter till Sporten gör gällande att Masarna har ett superlag på gång.

Förutom Tai Woffinden och Linus Sundström står Antonio Lindbäck högt upp på klubbens önskelista.

– Han kommer ju från Avesta, så det klart att han är intressant. Nu när säsongen är slut ska vi sätta oss ner med Antonio och diskutera, säger Uppgård.

De senaste dagarnas uppmärksamhet kring Lindbäck påverkar inte Masarna.

– Det där gagnar ingen, säger Roger Uppgård om Lindbäcks konflikt med Indianerna.

Masarna är även intresserat av att förlänga kontrakten med Przemyslaw Pawlicki och Kim Nilsson från årets trupp.

Pawlicki inledde starkt i Masarna, men sänkte till sist sitt snitt från 2,000 tiill 1,972.

Hur nära är det att Pawlicki kör för Masarna nästa säsong?– Vi förhandlar med varandra, så vi får väl se om vi kommer överens.

Kim Nilsson stod för en bra säsong i Masarna och höjde sitt snitt från 1,000 till 1,458.

– Han trivdes hos oss och vi för samtal med honom, säger Uppgård.

I år hade Masarna starka reserver. Med ovanstående fem förare som grund i nästa års lagbygge tvingas Masarna åka med ett svagare reservpar för att inte överskrida taksnittet som ändras från 9,500 till 10,250.

– Jag kallar det hellre för utvecklingsbara reserver, säger Uppgård som också poängterar att han laborerar med flera potentiella laguppställningar.

– Ett alternativ är ju att ha tre toppförare. Då blir man svagare på reservsidan. Har man däremot två toppförare, så ökar förstås möjligheten att köra med starkare reserver.

En som gjorde stor succé i Masarna var polacken Krzysztof Kasprzak. Han höjde snittet från 0,850 till 1,937.

– Det kan bli svårt att få in honom i laget, men jag har fortfarande inte avskrivit någon förare från årets trupp, säger Uppgård.

Den första december ska laget vara klart.

Mer läsning

Annons