Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

O-ringen startskottet – MittMedia tar stort grepp om orienteringssporten

Orienteringen är hetare än någonsin.
Nu agerar MittMedia Sport – och kommer att skriva om alla tävlingar i vårt område.
– Efter vår satsning på Swedish League har vi sett det stora intresset för orientering och tar därför ett stort grepp om resterande del av säsongen och storsatsar på orienteringen, säger redaktör Michael Hallner.

Annons

I fredags avslutades orienterings-VM i Estland.

Det blev det bästa svenska VM:et någonsin med sju medaljer varav fyra guld.

Men Sverige har inte bara "världens bästa landslag" – orienteringen är så mycket mer än det. Det är en folkrörelse, en breddidrott med utövare i alla åldrar.

Bäst brukar detta exemplifieras en julivecka varje år i samband med O-ringen.

Femdagars-festen, som i år arrangeras i trakterna kring Arvika med start nästa söndag, blir också startskottet för MittMedia Sports stora satsning på orientering, där texter från samtliga tävlingar i vårt spridningsområde kommer att publiceras på våra sajter.

– Det är många internationella tävlingar kvar på säsongen och lokalt är det massor med DM-tävlingar kvar. Därtill har vi 25-manna som är en av de största tävlingarna i Sverige och Dala-Dubbeln den 14–15 oktober, som är den enskilt största ungdomstävlingen, berättar Michael Hallner, 49, från Gävle som blir MittMedias orienteringsredaktör.

Michael Hallner kommer att leverera orienteringsjournalistik till alla Mittmedias sajter.

Hallner har tidigare varit orienteringsskribent i Gävletidningarna och har under det senaste året arbetat på MittMedias sportredaktioner i Norrtälje, Gävle och Hälsingland.

Han drev även den stora satsningen på Swedish League, där MittMedia livesände från alla tre tävlingsdagar, i Bollnäs för två månader sedan.

LÄS MER: MittMedia storsatsar på orientering – direktsänder helgens Swedish League-finaler

Satsningen är en av de mest framgångsrika sedan MittMedia började Plus-märka innehåll i höstas. Över 100 nya Plus-kunder strömmade till för att följa tävlingarna.

– Efter vår satsning på Swedish League har vi sett det stora intresset för orientering och tar därför ett stort grepp om resterande del av säsongen och storsatsar på orienteringen, säger Michael Hallner och lovar samtidigt ett material som inte bara fokuserar på tävlingarna:

– Jag kommer också att göra djupdykningar i orienteringsfamiljer, hitta gamla minnen, skriva om talanger och fota i massor.

Mer läsning

Annons