Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta det lugnt och ha en skön dag i skidspåret

"Kom ihåg att det här är en rolig grej, se till att ha kul".

Annons
Ta det lugnt i starten och försök hålla samma tempo som åkarna runt omkring. Det är ett av många goda råd som kan vara bra att ta med sig till söndagens Engelbrektslopp.

Snön har fallit i tillräcklig mängd. Väderleksprognosen ser lovande ut. Engelbrektshelgen har alla förutsättningar att bli lyckad.

– Kom ihåg att det här är en rolig grej, se till att ha kul, säger Camilla Sömskar.

Alla förberedelser ska vara gjorda. Nu är det dags att ge sig ut i spåret i Engelbrekts bygd. Antingen då i något av loppen på söndag, som är tre och sex mil långa. Men då gäller det att vara anmäld, för i måndags var blev både Engelbrektsloppet och Engelbrektshalvan fulltecknade. Damernas eget Kristinalopp har dock gott om lediga platser.

Norbergssystrarna Veronica Kloo och Camilla Sömskar är rutinerade längdskidåkare. De håller kurser i skidteknik, har delat mig sig av sina kunskaper om träning i Fagersta-Posten och de har åkt Vasaloppet.

Däremot har de aldrig åkt långloppet i hemmaterräng. Men på söndag står de på startlinjen.

– Har du aldrig åkt ett långlopp tidigare finns det en del att tänka på. Det gäller att äta och dricka ordentligt inför loppet. Och det bör man börja med det flera dagar i förväg, säger Veronica Kloo.

– Försök äta det du brukar äta. Äter du inte gröt till frukost i vanliga fall, kanske du inte ska testa det nu. Du vet inte hur din mage reagerar, säger Camilla Sömskar.

– Det är samma sak med dryck. Brukar du inte dricka sportdryck, ta något annat vid vätskekontrollerna.

Elitåkarna klarar av Engelbrektsloppet på under tre timmar. Motionärerna håller på betydligt längre. Därför är det viktigt att både äta och dricka vid matkontrollerna.

– Ta med dryck och något att äta i en midjeväska, säger Veronica.

– Är man osäker när det gäller vallningen, lämna in skidorna och få dem vallade. Det är det värt, säger Camilla.

Klädseln kan ställa till med problem. Lager på lager är det som gäller. Och absolut inget plagg av bomull.

– Har du midjeväska, så ta med en extra underställströja. Mössa är viktigt och satsa på tunna ullstrumpor i pjäxorna, säger Camilla.

Räkna med att det kommer att vara trångt vid starten. Men det lättar efter ett tag.

– Hetsa inte i väg. Försök följa det tempo som åkarna runt omkring dig håller. När det sedan lättar gäller det att försöka hitta ett jämnt tempo, säger Veronica.

– Se det här som en rolig grej. Ha kul, lägg ingen energi på att bli irriterad, säger Camilla.

Om så allt går som det är tänkt kommer du tillbaka till torget och målgången. Förhoppningsvis nöjd med dagen i skidspåret.

– Då gäller det att få i sig något att äta så snabbt som möjligt. Därefter är det dusch och ombyte på en gång, säger Camilla.

– Sedan kan du börja planera för nästa år. Kanske det går att komma i gång med skidåkningen tidigare då. Då blir det ännu roligare att åka loppet, säger Veronica.

Ta med en midjeväska. Det är ett av tipsen som Camilla Sömskar och Veronica Kloo ger inför helgen.

Mer läsning

Annons