Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tränar vidare mot halvmaran

"Nu har vi lagt upp en plan som vi ska följa".

Annons
Dileepa Waththanayaka och Anna Eriksson.

Träningen rullar på för Anna Eriksson och Dileepa Waththanayaka. Fagerstamotionärerna som tränar med målsättningen att springa Stockholm halvmarathon till hösten.

– Nu har vi lagt upp en plan som vi ska följa, säger Dileepa Waththanayaka.

I början av april skrev FP-sporten för första gången om Anna Eriksson och Dileepa Waththanayaka. Om hur duon låter tidningens läsare ta del av träningen där målet är att de ska klara ett halvmaraton till hösten. Sedan dess har träningen rullat på i stort sett som planerat. I alla fall för Dileepa.

– Jag har tyvärr varit sjuk två gånger om. Så jag har tyvärr missat en del träning, säger Anna Eriksson.

– Men nu får det vara slut med sjukdomar. Det har vi bestämt.

För Dileepa har april däremot bjudit på träning som vanligt. Kanske till och med lite mer än normalt.

– Jag har mina yogaklasser två gånger i veckan, plus att jag kör lite yoga med mina arbetskamrater och en del annan träning också, säger Dileepa Waththanayaka.

Som stöd inför halvmaran den 12 september letade Anna och Dileepa efter olika träningsupplägg. Det går att hitta på internet där det finns gått om sidor för löpare.

– Men vi valde en bok i stället. Jag köpte Malin Ewerlöfs bok på bokrean. Och där finns träningsprogram för alla möjliga långlopp. Så här mycket behöver du träna för att klara ett millopp eller en halvmara och så vidare, säger Anna.

– Vi har valt ett program för halvmaraton som är på tolv veckor. Det programmet hinner vi då nästan fördubbla.

Programmet bygger på tre pass i veckan. Där passen varierar både i längd och uppbyggnad.

– Det känns som att vi ska kunna klara det där, säger Dileepa.

– Vi springer redan upp emot 15 kilometer i bland, säger Anna.

Nu är inte det enbart träningen som är viktig. Minst lika viktig är vilan. Allt för att kroppen ska återhämta sig.

– En vilodag i veckan med god mat och godis blir det, säger Dileepa.

Som ytterligare ett steg mot halvmaran har båda testat att hitta rätt löpteknik. Något som sparar kraft och minskar risken för skador.

– Det var Fagerstatjejen Åsa Bergman, som är ultralöpare, som bjöd in oss, säger Anna.

– Och det är stor skillnad. Nu försöker vi påminna varandra om att tänka på tekniken.

Vid sidan om projektet med halvmaran ska Anna också hittat tid till att träna inför den Tjejklassikern som hon påbörjat där Tjejvättern och Vansbro tjejsim återstår.

– Jag cyklade 85 kilometer i helgen. Cykeln känns inte som något problem, men jag bävar för simningen, säger Anna.

Mer läsning

Annons