Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mittmedia storsatsar på trav – sponsrar kallblods-SM: "Ett av Sveriges finaste lopp"

Under tisdagen stod det klart att Mittmedia fortsätter satsa på sportaffären, och nu sponsrar kallblods-SM.
– Travet är en viktig sport för oss och det känns häftigt att vi nu blir ägare till ett av Sveriges finaste lopp, säger Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia.

Annons

Läs också: Storsatsning på travfesten – så kan du följa Open Trot-helgen hos oss

Svenskt Mästerskap Kallblod. Så har det lopp som gått under lördagen under Open Trot på Bergsåker tidigare hetat.

I år får den en ny huvudsponsor och ett nytt namn, och heter från och med nu Mittmedia Svenskt Mästerskap Kallblod.

– Det är viktigt för oss att synas i dessa sammanhang och det är en ära att få vara en viktig del av ett så anrikt och prestigefyllt lopp, säger Mattias Wallström.

Jonas Lindkvist, marknadschef på Bergsåker, är nöjd över det fördjupade samarbetet:

– För oss är det starka lokala mediehuset en viktig partner på flera plan. Den här uppgörelsen visar att MittMedia vill vara en del av travet och det betyder mycket för oss, säger Lindkvist.

Den redaktionella travbevakningen har förändrats inom MittMedia det senaste året, genom att företaget inte längre har frilansare på plats på alla banor.

I stället jobbar MittMedia med en journalist som skriver om händelser på flera banor, samtidigt som de lokala sportjournalister fokuserar på de största tävlingarna och fördjupande reportage och livesändningar.

– Travet är stort på nästan alla våra orter och därmed också en naturlig och viktig del av våra lokalsamhällen, säger Mattias Wallström.

Läs också: Storsatsning på travfesten – så kan du följa Open Trot-helgen hos oss

En del kritik har kommit i och med att de lokala frilansarna sagts upp.

– Travet är viktigt för oss men precis som i all annan av vår sportjournalistik, så analyserar vi allt vi gör väldigt noga och satsar på det som engagerar våra användare, säger Wallström och fortsätter:

– När det gäller travjournalistiken så behöver den utvecklas och göra upp med gamla sanningar. Det ska vi göra och fortsätta vara relevanta inom travet, precis som vi visar att vi vill vara i och med vårt engagemang kring kallblods-SM.

Jonas Lindkvist säger att man från Bergsåkers sida har jobbat hårt för att få till en bättre travbevakning, och samtidigt har sett en markant förbättring kring närvaron.

En annan viktig del kring Mittmedias travbevakning består i den nytillträdde nyhetschefen PeKå Englund, som tidigare har haft uppdrag som affärsområdeschef för Mile Media samt haft konsultuppdrag för Travronden.

En extra storsatsning kommer att ske kring helgens travfest från Bergsåkers travbana, med Open Trot som höjdpunkten.

Både under fredagen och lördagen kommer det hållas livesändningar, och reportage inför och efter tävlingarna.

Allt om satsningen går att läsa i länken nedan och det är en del av MittMedias Plusstrategi. Plus kostar en krona att testa en månad och då får man tillgång till alla MittMedias 20 sajter.

Läs också: Storsatsning på travfesten – så kan du följa Open Trot-helgen hos oss

Mer läsning

Annons