Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vandringspriset stannar i Olsbenning

”Ford-Leffe” avgjorde i sista deltävlingen.

Annons
Fler minnen från rallyskogen.

Vinst i klassiska rallycupen två år i rad.

Då var vandringspriset Leif B Anderssons för alltid.

– Men det var nära att vi aldrig kom till start, säger han.

Bilar, och då i första hand Ford, har varit en stor del av Leif B Anderssons liv. Det är inte för inte han fått smeknamnet ”Ford-Leffe”.

– Jag har aldrig tävlat i någon annan bil än Ford. Från det att jag fick min första rallylicens 1961 har det bara varit Ford, det hörs ju på smeknamnet, säger Leif Andersson som även sålt just Ford.

Och så räknar Leif upp en rad välkända Ford-modeller som han rattat i rallyskogen; Anglia, med den klassiska sneda bakrutan, Cortin, Capri och Escort.

– Jag gjorde i ordningen en Ford Capri med V6-motor. Men det blev inte så lyckat. Motorn var för tung och i kombination med bakhjulsdrift var det ingen bra rallybil, säger Andersson, som bor i Olsbenning och tävlar för Norbergs MC.

Efter lite uppehåll var Ford-Leffe tillbaka i tävlingssammanhang i slutet av 1990-talet. Då för att köra i den klassiska rallycupen med, givetvis, en Ford. En Cortina GT.

Nu blir det tiotalet tävlingar varje år. Deltävlingarna i klassiska rallycupen och förstås den nya klassikern Midnattssolsrallyt.

– Det är ju lika mycket samvaron med de andra förarna före och efter tävlingen, som själva körandet som är roligt. Och så fixar jag allt själv med bilarna, säger Andersson.

Årets upplaga av klassiska rallycupen avslutades i Örebro. Att chansen till totalseger, och en ny inteckning i vandringspriset, fanns var klart. Sedan tidigare hade Ford-Leffe två inteckningar från 2012 och 2014.

– Men någon dag före tävlingen upptäckte vi att det var vatten i motoroljan. Så det var nära att vi inte kom till start, säger Andersson.

Nu höll motorn, men nu har den förmodligen gjort sitt. Och vandringspriset stannar alltså i Olsbenning.

– Det måste vara en spricka i motorblocket, säger Andersson.

Så det lär bli ett byte av motor. Nu är det dock gott om tid innan säsongen drar i gång igen. Då väntar klassiska rallycupen igen. Och möjligen också en start i Svenska rallyt som har en klass för de klassiska äldre bilarna.

– Sedan har jag snackat lite med Fagersta Motorklubb om det skulle vara möjligt att lägga avslutningstävlingen i den klassiska rallycupen i Fagersta. Vi får väl se om det blir något, men det vore kul om det blev av, säger Andersson.

– Och det är jättekul att klubben i Fagersta har fått sådan fart på sin verksamhet nu. Det är många som är med och tävlar igen.

Årsmodell:

Ford Cortin GT1965.

Motor: Fyra cylindrar, drygt 1 500 kubik och cirka 130-140 hästkrafter. Originalförgasaren är utbytt till förmån för dubbla Weberförgasare, ett byte som gör att reglementet märkligt nog inte tillåter någon diffspärr i bakaxeln.

Bromsar: I stort sett original, men med hårdare belägg och backar.

Fjädring: En mix från olika märken.

Vikt: Cirka 1 000 kilo.

Leif Andersson med vandringspris och lagerkrans.
Snyggt i motorrummet med dubbla Weberförgasare.
Chaufförens arbetsplats. I bakgrunden skymtar en Lotus Cortina.
Minnen från en rad tävlingar.

Mer läsning

Annons