Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veteraner intar skogen

"Vi skruvade hela natten".

Annons
Massor av klassiska bilar Bergslagsskogarna.

På onsdag drar årets upplaga av Midnattssolsrallyt i gång. Flera sträckor avgörs i den norra länsdelen och tre lokala förare kommer till start.

– Hoppas att jag slipper allt strul i år, säger Mikael Wisti,

Intresset för att tävla med gamla rallybilar tycks bara öka. Förra årets upplaga av Midnattssolsrallyt hade anmälningstaket satt till 140 bilar. I år startar 160.

Publikintresset är också stort. Många vill se bilar av äldre modell tävla i rally-skogen.

– Det är nog lite nostalgi, säger Mikael Wisti som rattar en förhållandevis ny Volvo 242 av 1980-års modell.

– Sedan ligger tävlingen bra i tid, det är ofta fint väder och folk är lediga.

Wisti kör i år tillsammans med Mats Sjöblom, som han tog JSM-guld tillsammans med för ett antal år sedan.

Norbergsföraren Leif B Andersson, med Rickard Forsell i högerstolen, rattar en Ford Cortina från 1966, och Andersson har varit med i samtliga Midnattssolsrallyn sedan omstarten 2006.

– Det är många som vill se de gamla bilarna. Och många kommer fram och snackar. Det är mycket, oj en sådan där hade jag, säger Leif B Andersson.

Veckan inför tävlingen brukar vara hektiskt för förarna. Alltid är det något som ska fixas.

Men både Wisti och Andersson har sina bilar i stort sett klara. Båda kör i klassen historic, som i sin tur har en rad underklasser efter årsmodell och motorns slagvolym. Det gör att antalet bilar i klasserna varierar.

Andersson vann sin klass och var 33:a totalt förra året. Wisti, som kör i en klass med betydligt fler startande, var klassfyra och elva totalt.

Både Andersson och Wisti hade problem med bilarna förra året. Andersson efter närkontakt med en mur på den första sträckan.

– Vi skruvade hela natten, men sedan gick det bra och vi fick vår bästa placering.

För Wisti var gasvajern på väg att gå av på etapp tre, och då fick han inte motorn att varva mer än 3 000 varv mot normala 7 000. Så där tappade han tid.

Nu hoppas båda komma runt utan problem. Och kanske vara med i slutstriden i respektive klass på lördag.

– Målsättningen är att vara med i toppen. Men det finns många bra förare i snabba bilar, säger Wisti som med ett nytt topplock plockar ut lite fler hästkrafter i årets Volvo jämfört med tidigare.

Wisti får bland annat kämpa mot både Audibilar av modell Quattro och ett helt gäng med Porscheförare.

Förra året totalvann Patrik Sandell i en Porsche 911.

Med i startfältet finns också Hans Åke Söderqvist, Norberg, som rattar en BMC Cooper S.

Leif B Andersson, Ford Cortina GT.
Hans Åke Söderqvist, BMC Cooper S.
Mikael Wisti med sin Volvo 242.

Rallyfakta

Onsdag 24 juni: SS1, en publiksträcka i Västerås.

Torsdag 25 juni etapp 1: Körs västerut från Västerås, och en av sträckorna är förlagd till trakterna av Riddarhyttan.

Fredag 26 juni etapp 2: Körs österut från Västerås.

Lördag 27 juni etapp 3: Körs norrut från Västerås med lunchuppehåll i Skinnskatteberg. Två sträckor i Norn-området, mellan Smedjebacken och Hedemora. En sträcka, SS 18, körs i trakterna av Färna. Avslutning i Västerås.

Historic är rallyts huvudklass. Den är indelad efter bilarnas ålder med en rad underklasser beroende på motorns slagvolym.

I regularity, tävlings andra klass, gäller det att köra specialsträckorna på en förutbestämd tid. I den klassen finns inga lokala förare med.

Totalställningen i historic 2014: 1) Patrik Sandell, Jämtlands MK, Porsche 911, 1.47.09,5, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort, 1.47.16.0, 3) Mats Myrsell, Hedemora, Porsche 911 RS, 1.48.12.9 ... 11) Mikael Wisti, Fagersta, Volvo 244, 1.51.46.5, 33) Leif B Andersson, Norberg, Ford Cortina GT, 2.02.19.3, 54) Hans Åke Söderqvist, Norberg, BMC Cooper S, 2.10.03.6.

Både Leif B Andersson och Hans Åke Söderqvist vann sina respektive klasser. Mikael Wisti var fyra i sin, som vanns av totalvinnaren Sandell.

Mer läsning

Annons