Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett framgångsrikt år med Plus: "Stark lokaljournalistik som står i centrum"

I dag, onsdag, är det ett år sedan FP införde Plusmärkta webbartiklar på koncernens sajter. Trenden är tydlig. Allt fler läsare väljer att betala för digitala nyheter.

Annons
Redaktionen på Fagersta-Posten: Julia Engström, Jessica Andersson, Eric Blomqvist, Rasmus Hammarström, Evelina Utter och Björn Westin. Foto: Fagersta-Posten

Läs också: NYHET: Nu får du även Eskilstuna-Kuriren, Jönköpings Posten, Västerbottens Kuriren och 37 andra nyhetssajter med på plusköpet

Hittills har över 70 000 personer testat Plus i koncernen Mittmedia. Förra veckan slog Fagersta-Posten också rekord i antal inloggade kunder på sajten.

– Det finns ett stort intresse för att skaffa Plus och läsa uppföljningar på det som kallar händelsenyheter. Alltså brott, bränder och olyckor. Detsamma gäller ämnen som berör läsarna i vardagen. Till exempel näringsliv, trafik och hälsa. Därutöver vill många se livesändningar från sportmatcher med lokala lag, säger Erik Sjölander, tillförordnad deskchef.

Har det kommit reaktioner på att en del material numera är låst på sajten?

– Ja, det händer att läsare reagerar. Då försöker vi förklara varför vi har lanserat Plus. Det handlar om framtiden och att vi även i framtiden kan bedriva den bevakning som vi gör i dag. Precis som att vi alltid tagit betalt för papperstidningen måste vi kunna göra det digitalt. Min uppfattning är att många börjar förstå det nu.

Vilka fördelar anser du att Plus har?

– En stor fördel för läsarna är att man får tillgång till vår unika lokaljournalistik som man inte hittar någon annanstans. En stor fördel för oss är att vi får bygga långsiktiga relationer med våra läsare, där det är stark lokaljournalistik som står i centrum. Det är jätteroligt, samtidigt som det är samma sak som vi alltid gjort med papperstidningen, säger Erik Sjölander.

Li L’Estrade, digital affärsutvecklare i Mittmedia, poängterar att FP är långt ifrån ensam att ta betalt för journalistik på nätet. Under året som gått har nästan alla svenska lokaltidningar gått över till någon form av betaltjänst. Sedan tidigare tar även stora tidningar som DN och Aftonbladet betalt för en del av sitt innehåll. För Mittmedia, som äger FP, har negativa kurvor äntligen vänt.

– Vår plussatsning gör att vi för första gången på många år börjar se att antalet prenumeranter ökar istället för minskar på total nivå och det är en känsla som är överväldigande. Vi vill inget hellre än att göra skillnad för lokalsamhället även i framtiden, särskilt som desinformation flödar allt mer i sociala kanaler och oseriösa medier försöker vinna mark. Genom att fortsätta utveckla journalistiken, vara trovärdiga och relevanta för dem som bor i våra närområden så kommer vi att lyckas. Vi är på god väg, säger hon.

FOTNOT: Sedan i måndags har Mittmedias prenumeranter även möjlighet att ta del av samtliga nyheter från Hall Media (tidigare Hallpressen), Sörmlands Media och VK Media. På sverigeslokalnyheter.se finns listan över de sajter och appar som ingår.

Mer läsning

Annons