Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler tidningar börjar med plus-tjänster på nätet: "Fagersta-Posten hoppar på tåget"

Den här veckan börjar Fagersta-Posten med Plus.
Allt fler medier börjar ta betalt för innehållet på sina sajter.
– Vi ser gärna att fler hoppar på tåget, säger Aftonbladets Plus-chef Ted Kudinoff.

Annons

Allt fler tidningar börjar med plus.

Från och med den här veckan börjar Fagersta-Posten med Plus-material. Fagersta-Postens unika journalistik kommer att ligga bakom ett plus, medan händelsenyheter som trafikolyckor i regel kommer att ligga öppet.

Orsaken är att sajterna vill kunna fortsätta hålla en hög kvalitet på journalistiken. I längden fungerar det inte för något företag att skänka bort allt man producerar.

– Den granskande och fördjupande journalistiken är enormt viktig, men den är inte gratis att producera, säger Daniel Nordström, chefredaktör för VLT, SA, FP och BBLAT.

– I alla år har tidningsprenumeranterna betalat för den och i många år har den legat gratis på våra sajter. Nu ser vi en trend där allt fler är villiga att betala för bra journalistik även digitalt. Därför är tiden mogen att göra den här förändringen. Det känns också mycket bra att de befintliga tidningsprenumeranterna kommer att ha tillgång till detta material när de har registrerat sina digitala konton.

Daniel Nordström, chefredaktör för VLT, SA, FP och BBLAT, ser en trend där allt fler är villiga att betala för bra journalistik även digitalt.

Övriga mediebranschen välkomnar att Mittmedia som Fagersta-Posten ingår i utökar andelen betalt material på sajterna. Flera tidningar har nämligen börjat med det, och de som har hållit på i några år har märkt ett ökat intresse från läsarna på senare tid.

– Vi är glada att Mittmedia hoppar på tåget, säger Ted Kudinoff, redaktionell Plus-chef på Aftonbladet.

► Prova vårt nyhetspaket Plus, första månaden för endast 1 kr. Köp nu!

Aftonbladet är något av en pionjär inom så kallat plus-material, betalt innehåll på nätet, i Sverige. Tidningen införde sin plus-tjänst redan för 13 år sedan, 2003, och man har fått fler och fler läsare att ansluta sig och betala för webben.

– Plus går mycket bra, bättre och bättre. Det har blivit ett uppsving på senare år. Betalningsviljan på internet har ökat i och med att flera stora jättar, som till exempel Netflix, tar betalt, säger Ted Kudinoff.

► Nya Plus - så funkar det

Dagens Nyheter tycker också att tiden är mogen för att börja ta betalt för innehållet på dn.se. Man har infört en så kallad frekvensmodell, som innebär att läsarna får ta del av ett antal artiklar gratis innan de kör in i en betalvägg, och får börja prenumerera om de vill läsa mer.

– Vi införde det för ett och ett halvt år sedan och på det senaste året har det tagit riktig fart med en ökning av våra digitala prenumeranter, säger Anna Kallenberg, biträdande chef på dn.se.

Medieforskarna tror att allt fler tidningar kommer att haka på trenden och införa olika betaltjänster. Det är nödvändigt om dagstidningarna och lokaljournalistiken överhuvudtaget ska ha en chans att överleva.

– Nyheter är ju aldrig gratis, all journalistik kostar. Med tiden kommer tidningarnas inkomster från papperstidningarna att bli allt mindre. Om man inte hittar ett bra sätt att få betalt för tidningarna på internet, kommer man på sikt att få stora ekonomiska problem, säger Lars Nord, medieforskare på Mittuniversitetet.

Mer läsning

Annons