Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler väljer alkoholfritt i Fagerstas butiker

Butikerna i Fagersta ser att intresset för alkoholfritt ökar.

Annons

Förra året drack svensken 9,17 liter ren alkohol per invånare jämfört med 9,28 liter året dessförinnan, en minskning med drygt en procent. Det visar en undersökning som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, genomförde tidigare i år.

Håkan Lundman, Ica-handlare på Ica Centrum i Fagersta, har noterat att alkoholfria viner och öler är en uppåtgående trend, både vad gäller kundintresse och tillverkning. Vad det beror på är svårt att sia i, men han vågar sig på en gissning.

– Hälsotrenden, man är mer medveten. Man tränar och äter mer hälsosamt. Då vill man inte dricka en massa alkohol, säger Håkan Lundman.

Håkan Lundman, Ica-handlare på Ica Centrum i Fagersta, ser att intresset för alkoholfritt och då särskilt öl är en växande trend.

I takt med att efterfrågan blivit större de senaste fem åren, har de alkoholfria alternativen i butikerna blivit fler. I hyllorna syns både vitt och rött vin, rosévin och öl. Enligt Håkan Lundman är det främst ölen som är poppis i hans butik. Han tror att det hänger ihop med ett ökat intresse för ölkulturen.– Det är inte längre bara ljus lageröl som finns utan det är flera olika varianter. Så det gäller att ha ett brett sortiment för att hänga med i den trenden, säger Håkan Lundman. Det är något han tycker att producenterna blivit duktigare på.

My Hemming är butikschef på Coop Extra i Fagersta. Hon håller med om att producenterna blivit bra på att sätta smakerna.– Backar man fem-tio år är det en hiskelig skillnad. De har utvecklat den alkoholfria ölen. Det smakar ju jättegott, säger hon.

Och det är främst ölen som går hem i stugorna. Försäljningen av det alkoholfria sortimentet håller sedan några år tillbaka en jämn nivå på Coop Extra i Fagersta.

– Det man kan se är att alkoholfritt ökar till högtider, säger My Hemming.

I den rapport som genomförts, Alkoholkonsumtionen i Sverige 2015, framgår också att alkoholkonsumtionen minskat bland både män och kvinnor mellan åren 2005 och 2015. Det konstateras att allt tyder på att vi dricker mindre än för 10-15 år sedan, men att minskningen avstannat och stabiliserats de senaste tre-fyra åren. Det är främst genom Systembolaget som alkohol inhandlas, sedan är det genom resandeinförsel och efter det via restauranger och barer.

Håkan Lundmans intryck är att den köpstarkaste kundkretsen vad gäller alkoholfritt är unga och medelålders kvinnor. Han tror inte att trenden kommer avta inom någon snar framtid.

– Nej, den är på tillväxt fortfarande, säger han.

På Systembolaget finns också ett brett sortiment med alkoholfritt bubbel, vin, öl och cider.

Mer läsning

Annons