Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bolagets vändning om piren i Semla

Fagersta har beviljat ett lån för renovering – men nu vill Strömsholms kanal att kommunen ska ta kostnaden för gång- och cykelvägen över kanalen.

Annons
Gång- och cykelbron i Semla är avstängd eftersom den ska renoveras. Det beräknas kosta 500 000 kronor.

Piren i Semla är fallfärdig och måste renoveras snart. Strömsholms kanal äger piren och fick innan sommaren beviljat ett lån från Fagersta kommun för att renovera piren samt gång- och cykelvägen som går över kanalen.

Men nu har bolaget ändrat sig. I stället hoppas Strömsholms kanal att Fagersta tar över kostnaden för att renovera gång- och cykelbanan. Detta efter en principdiskussion i bolagets styrelse.

– Nu har vi sagt att det är bättre om kommunerna tar över gång- och cykelbroarna och att kanalbolaget sköter om byggnadsminnet. Detta gäller där det finns kommuninvånare som använder byggnadsminnet för att ta sig över kanalen, säger Carina B Janzon, vd på Strömsholms kanal.

Strömsholms kanal ägs gemensamt av kommunerna Fagersta, Smedjebacken, Surahammar och Hallstahammar. I styrelsen sitter de fyra kommunalråden.

Totalt rör det sig om minst en handfull broar som kommunerna enligt förslaget ska bekosta renovering för.

– Slitaget och underhållet blir ganska stort på träbroar som saltas och snöröjs. Då blir det lite för mycket kostnader för kanalbolaget att ta, säger Carina B Janzon.

Varför kommer det här efter att ni redan fått ett lån beviljat?

– På många ställen pockar broarna på underhåll. Det är anledningen till att vi har tagit upp det till en samlad diskussion och det är något som har vuxit fram med tiden, säger Carina B Janzon.

Det blev diskussion innan styrelsen tog beslut om den nya broinriktningen.

– Jag hade invändningar men ställer mig ändå bakom styrelsens beslut, säger Marino Wallsten (S), kommunalråd i Fagersta.

Han förklarar närmare:

– Fagersta hade redan presenterat en lösning, i form av lån, som vi tyckte var god.

Bland vissa av de andra medlemskommunerna ska synen på finansieringen ha varit en annan.

– Jag vill absolut inte hänga ut någon enskild kommun men alla har inte känt sig bekväma med att behöva låna ut pengar, säger Marino Wallsten.

Kanalbolagets styrelse hoppas nu att kommunerna går med på att ta över kostnaderna.

– Frågan ligger inte på bordet än i kommunen. Vi måste ta ställning till om vi köper skrivelsen rakt av eller om vi har egna invändningar, säger Marino Wallsten, som också är kommunstyrelsens ordförande.

Kostnaden för att renovera gång- och cykelbron är 500 000 kronor. Under renoveringen kommer inte bron gå att använda. Därför har kanalbolaget låtit bygga en tillfällig bro i närheten av den gamla. Den bron blev färdig i förra veckan.

Mer läsning

Annons