Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bommar med ljud och ljus 2015

Pressat av dödsolyckan vid Fagersta C för två veckor sedan har Trafikverket beslutat att nya signalbommar ska vara på plats på plats ett år tidigare än planerat. Det berättar SVT Västmanlandsnytt.

Annons

Ett nytt ställverk var sedan tidigare planerat för Fagersta C under 2017.

–Vi ska se om vi kan göra det här utan att byta ställverket. Vi kommer att börja omgående och vi har förhoppningar om att vi ska lyckas med det, säger Einar Schuch, regionchef på Trafikverket region Öst.

I takt med att järnvägens signalsystem moderniserats har vissa stationer tillåtits halka efter. Fagersta C är en av dem.

–Vad vi kan konstatera är att det finns en hel del anläggningar som behöver moderniseras. Det här är en sådan anläggning. De bommar som finns där nu är frånkopplade. Anläggningen fungerar inte i systemet och är inte längre tillförlitlig, säger  Einar Schuch.

Det verkar som att ingen längre minns när bommarna kopplades ur, för gott fälldes ner och svänggrindar som alltid är öppna monterades vid övergången mellan stationen och spår tre. I en säkerhetsplan från 2010 för Fagersta C skrev det tidigare Banverket att ”lokala tågklarerare svarar för att plattformsövergången bevakas vid tågrörelse”. Detta rimmar illa med tidigare uppgifter om att tågklarerare fått tydliga instruktioner om att inte serva resenärer med varningar om inkommande godståg. Tidigare enhetschef vid Banverket, Maria Hemlin, förklarar att formuleringen betyder är att bommarna alltid är nere.

Einar Schuch konstaterar att det finns fler stationer med liknande lösning som den i Fagersta men hur många de är oklart.

Att få bommar med ljus- och ljudsignal att fungera utan ett nytt ställverk är en teknisk utmaning.

–Vi har folk som försöker tänka utanför boxen för att hitta en lösning, säger han.

Mer läsning

Annons