Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bristande rutiner låg bakom missen

”Det känns pinsamt att det blev som det blev”, säger Bengt Hofvander på Hofvander buss och taxi.

Annons

Fagersta. Fagersta kommun lägger cirka fyra miljoner kronor årligen på kollektivtrafiken, enligt Jakob Klasander, trafikplanerare på Kollektivtrafikmyndigheten. Av de fyra miljonerna går cirka 2,2 miljoner till tätortstrafiken som är Fagerstalinjen och flexlinjen.

– Tillsammans med kommunen ska vi utvärdera tider och varemellan folk reser för att se om vi kan förbättra något, säger Jakob Klasander.

Det är Taxi Västerås, via underentreprenören Hofvander buss och taxi, som kör flexlinjen i Fagersta för Västmanlands Lokaltrafiks räkning. Efter de missöden som blivit för Fagerstakunden har rutinerna setts över.

– Jag ringde VL om att bussen skulle bli försenad och hade inte information om att vi ska ringa Samtrafik. Nu vet jag det och jag kommer att ha ett informationsmöte med de anställda om var vi ska vända oss. Jag har också föreslagit att vi kan bjuda kunden på flera resor, säger Bengt Hofvander.

– Det känns pinsamt att det blev som det blev. Det är bara att beklaga, säger han och förklarar att förseningen vid det andra tillfället berodde på halt väglag och en timmerbil som låg framför minibussen.

Från och med början av februari kommer flexlinjen i Fagersta att utgå från VL på orten. Taxi Västerås har i uppdrag att köra flexlinjen i två år till att börja med.

Mer läsning

Annons