Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera falska fakturor skickades

Oljetransporters konkurs var en av förra årets största konkurser i Sverige. Konkursförvaltaren kan komma att rikta skadeståndskrav mot vd:n och styrelsen.

Annons
Norra Industriområdet. I stort sett all utrustning och material som fanns vid Oljetransporters konkurs har sålts av. De enda spår som finns kvar av Oljetransporters verksamhet vid bruket är ett par skyltar.

17 personer förlorade sina jobb i Fagersta december 2015 när Oljetransporter i Fagersta, även känt som Gröndahls oljor, gick i konkurs. Bolaget omsatte 200 miljoner kronor och det var den tionde största konkursen i Sverige förra året.

Konkursförvaltare Hans Ödén har lämnat in sin förvaltarberättelse över konkursen.

Bland annat skriver han att styrelsen och vd:n Torbjörn Ander kan bli skyldiga att betala skadestånd för flera affärer. Dessa ska utredas vidare av Hans Ödén.

När Torbjörn Ander blev vd för Oljetransporter 2011 hade han sedan tidigare sitt bolag Gullvalla Torv. Han och Thomas Gröndahl hade gjort affärer ihop när Thomas levde.

Det fortsatte med Torbjörn Ander som vd för båda bolagen men enligt Hans Ödén var det till Oljetransporters nackdel.

– Oljetransporter fungerade som bank åt Gullvalla. De här miljonbeloppen man fört över har man försökt kvitta bort. Det har tärt på likviditeten hos Oljetransporter att de har lånat ut pengar till Gullvalla, säger Hans Ödén.

Torbjörn Ander invänder mot den beskrivningen och menar att det lika gärna kunnat vara tvärsom.

– Nej det har det inte gjort. Vid tillfället berodde det på en felbokning som skedde utan min vetskap. Jag visste inte att det var så det såg ut vid konkursdatumet. Det är inget jag givit order om utan det är ett misstag som begåtts. Det har varit så flera gånger att Gullvalla har haft fodringar på Oljetransport, säger Torbjörn Ander.

Men konkursboet har en fordran på Gullvalla om 1,9 miljoner kronor vilket kan ha varit utlåning till närstående bolag. Det gör att Hans Ödén skriver i förvaltarberättelsen att styrelsen kan vara skadeståndsskyldig och att Torbjörn Ander kan ha varit jävig.

Läs mer: Fyra dömdes till fängelse efter mordet

Oljetransporter tog också över torvverksamheten från Gullvalla. Enligt förvaltarberättelsen innebar det en vinst för Gullvalla som sålde sina maskiner för torvhanteringen till ett leasingbolag.

Oljetransporter leasade sedan maskinerna för torvverksamheten och tog tre anställda från Gullvalla för att sköta det. Exklusive de tre anställda blev det en förlust för Oljetransporter på över 400 000 kronor, enligt Hans Ödén.

– I den första delen jobbar jag för att lösa den biten. Den andra delen är ett beslut på affärsmässiga grunder och det kommer vi i styrelsen att bestrida i sin helhet. Han har inte tagit med intäkter som berör det här när man har ställt det här kravet, säger Torbjörn Ander.

Han menar att han har kämpat för företaget och även gått in med privata pengar.

– Faktum är att jag har lånat in privata pengar till Oljetransport. Det blir ensidigt om man läser förvaltarberättelsen, det ger en skev bild. Vid likviditetsbrist har jag lånat ut pengar till Oljetransport. Jag är i varje fall en av 7-8 största oprioriterade fordringsägare privat, säger Torbjörn Ander.

– Dessutom så 2013 gick jag in med ett beloppsbegränsat borgensåtagande privat för Oljetransporters kredit hos Danske Bank.

Oljetransporter i Fagersta hamnade enligt Hans Ödén på obestånd, det vill säga att bolaget inte kunde betala sina fakturor, redan den 1 mars 2015. Mer än ett halvår innan konkursansökan.

Läs mer:  Konkursförvaltaren: ”Företaget avvecklas”

Men Oljetransporter och Gullvalla Torv skickade falska fakturor till varandra som de sedan kvittade ut. På så vis kunde Oljetransporter öka sitt belåningsunderlag och få en större kredit hos Danske Bank. Det gjordes några gånger 2014 men under 2015 allt oftare. Summan på alla falska fakturor var totalt 21,6 miljoner kronor.

– Det var för att skapa likvida medel, det är anledningen. Det jag i praktiken har gjort är att Gullvalla har gått i borgen för det beloppet. Det har aldrig varit mer än ett par miljoner åt gången, säger Torbjörn Ander.

Varför kunde ni inte göra nedskärningar för att handskas med de minskade marginalerna?

– Det är naturligtvis lätt att säga i efterhand. Det var ingen som kunde tro att vår leverantör skulle strypa leveranserna över en natt.

I konkursansökan angav bolaget att det hade likviditetsproblem då marginalerna med oljeverksamheten minskade.

Det hade det förvisso gjort. 2014 och 2015 begränsade OK/Q8 Oljetransporters kredit i två omgångar vilket var orsaken till att marginalerna minskade. Och när OK/Q8 krävde att Oljetransporter skulle betala tillbaka sin skuld var slutet ett faktum.

– Det här är ganska mycket allvarliga saker som har skett i bolaget. Men att man har skickat falska fakturor i den här omfattningen har jag aldrig varit med om och jag har arbetat som konkursförvaltare i 25 år. Det har jag aldrig stött på tidigare, säger Hans Ödén.

Läs också: Fem år sedan domen i Gröndahlsmordet

Det var inte förrän bolaget ansökte om rekonstruktion den 26:e november 2015 som arrangemanget kom till Danske Banks kännedom.

Danske Bank ställde sig inte bakom ansökan och några dagar senare ansökte bolaget om konkurs.

De här falska fakturorna, får man göra så?

– Nej det får man inte. Det ger en felaktig bild av rörelsens resultat och ställning när man höjer omsättningen på det sättet, säger Hans Ödén.

Läs också:  Oljetransport i Fagersta har begärts i konkurs

Mer läsning

Annons