Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kanalen siktar på turisttoppen

Att vara lite i skymundan räcker inte längre för Strömsholms kanal. Med toppolitiker i ryggen vill nu bolagets vd Carina Bergqvist Janzon göra kanalen till ett av Sveriges mest attraktiva turistmål.

Annons
Leder kanalbolaget. Carina Bergqvist Janzon leder arbetet med att locka fler turister till Strömsholms kanal. ”Nu är det väldigt mycket på gång, det är jätteroligt”, säger hon.

– Kanalen är ett unikt industriminne. Men vi behöver bli bättre på att berätta om det på olika sätt, säger Carina Bergqvist Janzon.

Varumärket Strömsholms kanal ska stärkas och kanalen ska dessutom vara ett levande kulturminne. Det slog fyra politiker som sitter i Strömsholms kanals styrelse fast vid ett möte i februari i år.

Sedan dess har den nytillträdda vd:n och hennes kollegor haft fullt upp och snart sjösätts flera satsningar i Fagersta och längs med hela kanalen.

Ett viktigt steg är att renovera kanalens slussar. Där har Västanforsslussen kronprinsessan Victorias högsta prioritet. Efter sommarsäsongen tas den upp för en ordentlig översyn som tar 50 dagar och kostar 500 000 kronor. Piren i Semla ska också den renoveras; behovet är stort. Där pågår förprojektering och arbetet påbörjas om ett år.

Förra året såldes slussbiljetter på Strömsholms kanal för 150 000 kronor. Den siffran vill Carina Bergqvist Janzon höja. Men kanalen har inte bara med båtturisterna att göra.

– Vi vill dra så mycket människor som möjligt till trakten längs hela kanalen. Kulturturism blir allt större och det är en turister som stannar länge, verkligen är intresserade och som också vill spendera en slant, säger Carina Bergqvist Janzon.

Nya informationsskyltar ska sättas upp längs med hela kanalen. Skyltarna ska berätta historiska fakta, men också informera om var turisterna kan äta, fika och sova över.

Den närmsta framtiden får Strömsholms kanal en ny hemsida och miljöerna runt kanalen ska också handikappanpassas ytterligare.

Nu till sommaren blir det möjligt att se fler ångbåtar än tidigare. En attraktion som inte bara har med båtarna i sig att göra.

– Slussningen är som att gå på Skansen och Gröna Lund samtidigt. Det är en upplevelse i sig, säger Carina Bergqvist Janzon.

Strömsholms kanals aktivitet välkomnas av Malin Andersson, verksamhetsledare i Fagersta–Västanfors hembygdsförening.

– Det är bra för oss och bra för hela trakten. Om fler drar och är attraktiva så hjälper vi varandra, säger hon.

Att nå ut är avgörande för att få hit fler turister, anser Malin Andersson:

– Mycket handlar om marknadsföring, att vi som finns vid kanalen visar vilka möjligheter som finns i anslutning till den.

Carina Bergqvist Janzon har varit Strömsholms kanals vd sedan september 2013. Det blev nyligen en heltidstjänst och siktet är nu alltså inställt mot att ökad turism på och runt kanalen.

– Det är klart att jag vill göra skillnad, det är därför jag finns på den här posten, säger hon.

Mer läsning

Annons