Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klagomålen mot socialtjänsten ökar

Klagomålen på socialtjänsten i Fagersta var många fler 2014 än året innan och det är främst hanteringen av barnärenden som kritiseras av anmälarna. Det visar en undersökning som Fagersta-Posten gjort.

Annons
Socialförvaltningen i Fagersta.

Fram till 11 december 2014 har Inspektionen för vård och omsorg, IVO, fått ta emot 26 klagomål gentemot socialnämnden i Fagersta. Det är långt fler än förra året och året dessförinnan tillsammans.

Är klagomålen ett misslyckande?

– Jag vet inte om det är ett misslyckande. Det är ju en rättighet att få sin sak prövad, säger Sari Korpelin, Fagersta kommuns avdelningschef för individ och familjeomsorg.

IVO kan få in klagomål om samma ärende från flera olika håll, då blir det flera ärenden. Det menar socialen förklarar årets skörd av klagomål.

– De här klagomålen kan kopplas till ett fåtal ärenden, säger Sari Korpelin.

De flesta av klagomålen, 19 stycken, som kommit in gentemot socialen i Fagersta i år handlar om barnärenden.

– Det är trist att få kritik och trist om det är så att man har brustit. Men det är också ett sätt att bli bättre, säger Sari Korpelin.

En av de saker som socialen gjort är att en helt ny tjänst, en myndighetschef, har tillsatts i somras. Förvaltningen har haft många vakanta tjänster och inhyrda socionomer när det kommer till att handha barnärenden. Myndighetschefens ansvar är att följa upp handläggningen i alla ärenden.

På senare tid har flera medier skrivit om att socialtjänster runtom i landet har svårt att rekrytera personal och att många som anställs när det gäller just barnärenden har knapp erfarenhet. Situationen i Fagersta är inget undantag.

Varför är det svårt att rekrytera personal?

– Hade jag svaret på det så skulle många kommuners problem vara lösta, säger Sari Korpelin.

Hon säger att man försöker nå ut med annonser brett och lockar med handledning. Men ofta är de sökande få och det är inte ovanligt att de är nyutexaminerade.

– Det går att ha kanske en nyutexad anställd, men inte flera. Det är ett sådant svårt arbete så det krävs att man har erfarenhet och har jobbat ett tag, säger Sari Korpelin.

Sex personer jobbar med barnärenden hos socialförvaltningen i Fagersta. Utöver det finns en vakant tjänst som man vill fylla.

– Den här gången har vi faktiskt haft flera sökanden som har erfarenhet, säger Sari Korpelin hoppfullt.

IVO för ingen statistik över vilka kommuner som kritiseras mest.

– Det är ibland en del kommuner man reagerar på att det i perioder kommer in många klagomål. Min personliga uppfattning är att det inte varit något särskilt med Fagersta, säger Åsa Leijon Konnman, inspektör hos IVO.

Stor ökning av klagomål

Fagersta-Posten har begärt ut alla klagomål som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har fått in mellan 2012 och 11 december 2014.

2014: 26 klagomål varav 19 klagomål om handläggning av barnavårdsärenden vid socialtjänsten.

2013: Nio klagomål varav fyra om handläggning av barnavårdsärenden vid socialtjänsten.

2012: Två klagomål varav ett om handläggning vid barnavårdsärende vid socialtjänsten.

Källa: Inspektionen för vård och omsorg

Mer läsning

Annons