Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kraftig minskning av lärarledda lektioner

När antalet lärarlösa timmar ökar dramatiskt skapas en ohållbar situation för elever och lärare, anser tre gymnasielärare på Brinellskolan i Fagersta.

Annons
Betydelsen att kunna fler språk än engelska ökar, menar Pia Boiardt, Susanne Neubert och Carina Olby, lärare i moderna språk på Brinellskolan i Fagersta. ”Bredare språkkunskaper efterfrågas bland annat av företagen, som har allt mer internationella kontakter”, säger Pia Boiardt.

Med start från och med höstterminen kommer nio av tolv elevgrupper i moderna språk att få en avsevärt mindre andel lärarledd undervisning.

Kurserna, som löper över ett läsår, har i dag 80 timmar där eleverna kan få hjälp av en lärare i klassrummet.

I fyra av dessa grupper, för de elever som läser franska eller tyska, ska 80 timmar minskas till 15.

– Det innebär cirka 30 minuter i veckan, jämfört med 150 minuter i dag, säger Carina Olby, lärare i franska på Brinellskolan i Fagersta.

I fem grupper, en i spanska, en i franska och tre i tyska, ska dagens 80 timmar lärarledd klassrumstid halveras till 40 efter sommaren.

– Jag har pratat med mina elever om de här förändringarna. Det jag fick höra var att det aldrig kommer att gå och att det måste vara ett skämt, säger Susanne Neubert, lärare i tyska på Brinellskolan.

– Eleverna får helt enkelt mycket mindre tid där de kan träna tillsammans med oss lärare, säger Carina Olby.

Alla tre understryker att neddragningarna går ut över kvaliteten på undervisningen och bedömer att elevernas chanser att få minst betyget godkänt blir små.

– Situationen blir orimlig för både elever och lärare. Förutsättningarna blir väldigt dåliga för eleverna att utvecklas väl. Forskningen har även visat att det är i kontakten med kompetenta lärare som eleverna presterar, säger Pia Boiardt.

Fler lärarlösa timmar drabbar inte bara eleverna utan försämrar även lärarnas arbetsförhållande, betonar Susanne Neubert.

– Man kommer känna sig otillräcklig och dålig som lärare om man inte kan utföra sitt yrke ordentligt.

Tanken på en sådan arbetssituation gör att de tre gymnasielärarna överväger att byta jobb.

– Med de här förutsättningarna kan man inte göra ett bra jobb. Jag skulle gräma mig över att inte ha gett eleverna det de har rätt till, säger Carina Olby.

Hela 5 700 nya lärare i spanska, tyska och franska kommer behövas i Sverige fram till 2029, enligt en kartläggning av Lärarnas Riksförbund. Rapporten, som publicerades i våras, visar även att bara 16 personer antogs till dessa utbildningar i höstas.

Arbetsförhållanden där den lärarledda tiden är marginaliserad kan i förlängningen sluta i en brist på behöriga språklärare på Brinellskolan, befarar de tre lärarna som FP pratat med.

– Vi värnar om eleverna och om skolan. I dag har vi behöriga lärare men utan det kommer skolan få ett sämre rykte, säger Pia Boiardt och fortsätter:

– Eleverna har dessutom höga förväntningar på kursen och utvecklas de inte och inte blir nöjda med kurserna kan det leda till färre sökande till skolan.

Läs mer: NVU:s tystnad möts av kritik

Sex av tio har övervägt att sluta

• Elever på gymnasiets yrkesprogram har rätt till minst 2 430 lärarledda undervisningstimmar om 60 minuter och elever på högskoleförberedande program har rätt till minst 2 180 lärarledda undervisningstimmar om 60 minuter, enligt Skollagen.

• ”Tyvärr finns det ingen exakt definition av vad lärarledda lektioner innebär, vilket går ut över eleverna”, säger Pia Boiardt, lärare på Brinellskolan.

• I rapporten Språk – så mycket mer än engelska uppger över 60 procent av de tillfrågade lärarna i moderna språk att de övervägt att lämna yrket de senaste tre åren.

• Nästan 30 procent av de intervjuade medelstora och stora företagen i undersökningen uppger att de har tjänster där andra språk än svenska och engelska är krav vid rekryteringen.

• Dessa företag upplever det också relativt svårt att rekrytera personer med rätt språkkompetens.

Mer läsning

Annons